درباره ما

اهداف / فعالیت ها

کتابخانه

کودکان / تخصصی

کميته ها

 ترویج / کتابداری

 آموزش / پژوهش

 خدمات

 مشاوره / راه اندازی

 تجهیز

مبادله و اهدا

فروشگاه خانه کتابدار

 خبرها

برنامه های آتی/ گزارش فعالیت ها

 آرشیو

گالری عکس
همياران / پيوندگاه
تماس با ما

  

 

     

ا  اخبار خانه کتابدار در آبان 1387

 

. برگزاري كارگاه علوم و تكنولو‍‍‍‍ژي براي اعضاي كتابخانه كودك و نوجوان خانه كتابدار، با حضور خانم فريده محقق،‌در تاريخ 13/8/87

اهداف آموزش:
 مشاهده کردن
 بالا بردن دقت و توجه به محیط زندگی و تحصیل علم
 ایجاد انگیزه با پرسش کردن
 کسب مهارت های زندگی
 شناخت پژوهش و مراحل آن به طور عملی و کارگاهی و مشارکتی
ابزار و وسایل آموزش:
 میز کار و صندلی
 ذره بین، آینه تخت، مقعر، محدب
 آهنربا (مگنت)
 سنگ، صدف، مرجان، فسیل
 کاج، گیاهان خشک شده
 پوستر، چارت، مولاژ، نقشه و کره جغرافیایی
فعالیت های انجام شده با آزمایش و کار عملی مشارکتی:
 چگونه مشاهده کردن (کلاس درس، فضای سالن را با دقت مشاهده کردن)
 به کار گیری حواس پنجگانه برای مشاهده بهتر
 مشاهده سنگ ها، صدف ها، مرجان ها با استفاده از ذره بین
پژوهش (فعالیت):
 مشاهده مسیر بین منزل تا خانه کتابدار
 ذکر نام خیابان ها و کوچه ها و مکان های عمومی که در حین عبور آن ها را مشاهده می کنند.
 مشاهده خانه ها و آپارتمان ها، دکه کیوسک، مغازه ها، سوپر مارکت و هر مکان دیگر.
 مشاهده درختان و باغچه ها و جوی آب
 مشاهده وسایل نقلیه، ایستگاه اتوبوس
جمع بندی (نتیجه گیری) در اهداف رفتاری:
 برای مشاهده بهتر از حواس پنجگانه استفاده کنند.
 دانشمند کسی است که به خوبی مشاهده کند.
 مشاهده کردن بزرگترین هنر است.
 اولین مرحله پژوهش مشاهده است.

. برگزاري كارگاه خواندن و نوشتن براي اعضاي گروه سني ب، ج و د كتابخانه كودكان خانه كتابدار، با حضور خانم‌ها اقليدس و خليلي، در تاريخ 87/8/14
برنامه به اين صورت اجرا شد:
1. بازی برای معرفی بچه ها
2. تمریناتی برای دست ورزی و هماهنگی چشم و دست
3. خواندن یک قصه از فارسی آموز2 و این که بچه ها قصه را به صورت گروهی یا فردی هریک به دلخواه ادامه دهند و نقاشی قصه مورد نظر خود را بکشند.
نکته: اغلب بچه ها در املاء و شیوه و درست نویسی مشکل دارند. و به نظر می رسد که کلاس شیوه خوشنویسی برای بچه ها ضروری است.

. بازديد دانش آموزان گروه سني ب و ج دبستان جعفري تهراني از خانه كتابدار در تاريخ 87/8/19
در دو گروه کلی برنامه های زیر برگزار شد:
حضور و بازدید از کتابخانه که همراه با معرفی بخش های مختلف آن بود. انواع کتاب ها و دلیل رعایت سکوت در کتابخانه ها از مطالبی بود که صورت پرسش و پاسخ مورد گفتگو قرار گرفت. سپس در موردمناسبت روز کتاب و کتابخوانی صحبت شد و با مثال با مناسبت های دیگرش روز پزشک، روز معلم و... مقایسه ای انجام دادیم تا به اهمیت این موضوع پی ببرند. در نهایت فواید مطالعه کتاب و حضور در کتابخانه ها مورد بحث قرار گرفت و نحوه درست کتاب خواندن که باعث ایجاد ارتباط بهتر با کتاب می شود و کتاب به دوستی همیشگی تبدیل می گردد. توجه به جلد، عنوان، نویسنده، مترجم و تصاویر کتاب از ابتدای جلد تا انتها که همان پشت جلد است و سکوتی که باعث می شود تمام ماجراهای کتاب در ذهن نقش ببندد و خواننده را به سفری خیالی می برد. سپس به طور عملی در سکوتی دلنشین کتاب "سفر به سرزمین وحشی ها" با توجه به روش درست مطالعه کردن خوانده شد و لذت خواندن کتاب برایشان ملموس شد. سپس به اتاق قصه گویی رفتیم و همگی دور کرسی نشستیم و پس از آشنایی با وسایل این اتاق، قصه ای با عنوان پسری که اسم نداشت از کتاب قصه های کوچک برای بچه های کوچک نوشته شکوه قاسم نیا قصه گویی شد.در بخش دوم، بازی که توسط دوستان گروه بازی شورای کتاب کودک انجام شد.

. برگزاري جشن كتاب و كتاب‌خواني براي اعضاي گروه سني ب و ج و د كتابخانه كودكان خانه كتابدار در تاريخ 87/8/20
در این برنامه ابتدا خانم وکیلی در مورد انواع کتاب ها (همراه با نمونه های موجود) صحبت کردند. انواع داستان ها و انواع منابع مثل داستان های فانتزی، واقعی، علمی و ...) سپس از هرکدام بچه ها خواستند تا در مورد قشنگ‌ترین کتابی که خوانده‌اند صحبت کنند. سپس با خواندن قسمتی از کتاب "من ویروس هستم" نمونه ای از یک کتاب علمی را مطرح کردند. در مورد زندگینامه ها و تفاوت آن با داستان های واقعی به صورت پرسش و پاسخ و مشارکت بچه ها صحبت شد. در بین برنامه طرح معما و چیستان انجام می شد، کسانی که قوانین معما را رعایت نمی کردند با انجام دادن یک حرکت ورزشی و با پیشنهاد بچه ها، از آن ها خواسته می شد که به رعایت قوانین بازی و معما توجه کنند. در انتها به تمام بچه ها بر اساس گروه های سنی شان مجله دوست، دوست خردسال، دوست نوجوان هدیه داده شد. به تمام اعضای کتابخانه که در مسابقۀ مهر ماه کتابخانه شرکت داشتند هدایایی داده شد و در انتها برنامه با پخش موسیقی و پذیرایی به اتمام رسید. لازم به ذکر است این برنامه به صورت کارگاهی و با هدف آشنایی با انواع کتاب ها برگزار شد.
. بازديد 33 نفر از دانش‌آموزان دبستان قدسيه اسلامي از خانه كتابدار در تاريخ 87/8/26
در دو گروه دو برنامه اجرا شد:
بخش اول:
معرفی کتابخانه و بخش های آن، شیوه استفاده از کتابخانه، صحبت در مورد چگونه درست کتاب خواندن و فواید و تأثیرات آن در تمام امور زندگی خصوصاً امور درسی در سال تحصیلی و اوقات فراغت هایشان به صورت پرسش و پاسخ انجام شد. انواع منابع کتابخانه ای معرفی شد. و سپس در اتاق قصه، قصۀ تخمه سیاه خوش شانس و برای گروه دوم قصۀ پسری که اسم نداشت قصه گویی شد.
بخش دوم:
مربوط به برگزاری بازی‌هاي سنتی برای بچه ها بود که توسط کارشناسان گروه بازی برگزار شد و بازي‌هاي خاله بزغاله، گوشه بازي و طناب كشي انجام شد.
در انتهای برنامه ویژگی های نمایشگاه های کتاب و چگونگی انتخاب و خرید کتاب ها توضیح داده شد و سپس فروش کتاب انجام شد.

. بازديد 35 نفر از دانش‌آموزان سال دوم دبستان قدسيه اسالامي از خانه كتابدار در تاريخ 87/8/27
در دو گروه دو برنامه اجرا شد:
بخش اول:
صحبت در مورد هفته کتاب و کتابخوانی، دلایل نامگذاری این روز، تأثیر و کمک هایی که کتاب خواندن و کتابخانه می تواند به دانش آموزان در تمام امور زندگی کند خصوصاً مشکلات مربوط به امور درسی شان و نیز پر کردن اوقات فراغتشان به بهترین شکل.
معرفی کتابخانه و انواع منابع آن، معرفی کتابدار و کارهایی که انجام می دهد، آشنایی با شیوۀ طبقه بندی کتاب ها.
حضور در اتاق قصه و صحبت در مورد شیوه درست کتاب خواندن و تأثیر آن و در نهایت خواندن کتاب "فیل قرمز گم شده" از انتشارات کانون و پرورش فکری کودکان.
بخش دوم:
مربوط به برگزاری بازی سنتی برای بچه ها بود که توسط کارشناسان گروه بازی برگزار شد و بازي‌هاي خاله بزغاله، گوشه بازي و طناب كشي انجام شد.
در انتهای برنامه ویژگی های نمایشگاه های کتاب و چگونگی انتخاب و خرید کتاب ها توضیح داده شد و سپس فروش کتاب انجام شد.

. برگزاري كارگاه كتاب و كتاب‌خواني براي اعضاي گروه سني ج و د كتابخانه كودكان خانه كتابدار در تاريخ 87/8/27
در این برنامه که توسط خود اعضای کتابخانه در کتابخانه برگزار شد. در ابتدا یکی از اعضای قدیمی راهنمایی به عنوان سرپرست گروه مشخص شد. سپس کتاب "لبخندهای کشمشی یک خانواده خوشبخت" توسط او برای بچه ها خوانده شد و سپس در مورد کتاب با هم صحبت کردند و در بخش آخر هر کس اولین شعری را که خوانده است را برای سایرین خواند.
. برگزاري جلسه چگونه بخوانيم چگونه بنويسيم، براي اعضاي كتابخانه كودكان خانه كتابدار، با حضور خانم فهيمه خليلي، در تاريخ 87/8/28
ابتدا از طریق آزمون‌هایی به شکل بازی، اعضاء برتر بچه ها شناسایی شدند تا بر اساس آن بتوانیم روی ادراک بینایی- شنوایی- دقت و ... بچه ها کار کنیم.
در ادامه داستان دوم کتاب فارسی آموز ادبی 2 خوانده شد و بچه ها ادامه داستان را به شکل گروهی و فردی نوشتند.

. برگزاري كارگاه «چه مي‌بينيم، چگونه نمايش مي‌دهيم»، براي پسران راهنمايي كتابخانه خانه كتابدار، با حضور آقاي بيدآبادي، در تاريخ87/8/15

مباحث تئوریک که در دوره گذشته با زبانی ساده مطرح شده بودند یادآوری شد. اعضا خاطره هایشان را تعریف کردند. چند خاطره برای اجرا در جلسه بعدی انتخاب شد. بعد از خاطره ها، موضوع تقلب به اعضا گفته شد تا درباره آن اتود بزنند.
سه گروه سه نفره تشکیل دادند و به تمرین پرداختند.
قرار بر این بود که 2 شخصیت دانش آموز و یک شخصیت، معلم باشد. اتودها که زده شد، اعضا در مورد اتودها صحبت کردند و به سئوال هایشان در مورد اجراها، پاسخ داده شد. از آنجائیکه اتودها نزدیک به هم بودند از اعضا خواسته شد تا در مورد موضوع فکر کنند و شکل جدیدتری ارائه دهند.

. برگزاري كارگاه «چه مي‌بينيم، چگونه نمايش مي‌دهيم»، براي پسران راهنمايي كتابخانه خانه كتابدار، با حضور آقاي بيدآبادي، در تاريخ 87/8/22

اعضاء خاطره هایشان را تعریف کردند و چند خاطره برای اجرا در جلسه بعدی انتخاب شد. خاطرات منتخب جلسه گذشته اجرا شد و مورد نقد و بررسی قرار گرفت. در ادامه یک بازی به اعضا گفته شد و بعد از آن بازی اجرا شد. بازی به شرح زیر است: اعضا دو گروه می شوند و در دو صف روبروی هم قرار می گیرند. یکی از اعضا نام یکی از افراد گروه مقابلش را می گوید. فرد صدا زده شده باید بلافاصله نام یکی از افراد گروه مقابل را بگوید. فرد صدا زده شده نباید تپق بزند و نیز نباید مکث کند و همچنین نباید اسم فردی را که صدایش کرده را بگوید. (بازی به همین طریق ادامه دارد) این بازی جهت پرورش قدرت تمرکز در بیان انجام می شود.

. برگزاري كارگاه هنر و خلاقيت براي اعضاي كتابخانه بزرگسال خانه كتابدار،‌ با حضور خانم فرماني در تاريخ 87/9/28.

. برگزاری "ویژه برنامۀ روز دانش آموز" برای اعضای کتابخانه، این برنامه را خانم میرزاپور در تاریخ 13/8/87 اجرا کرد.

. بازدید از کتابخانه های مدارس منطقه 14 برای راه اندازی کتابخانه ها در تاریخ های 29/7/87 و 18/8/87

. برگزاری کارگاه "رفتار با کودک" در تاریـخ هـای 19/8/87 و 25/8/87 مدرس: خانم مقدس زاده از مؤسسه مادران امروز.

. برگزاری کـارگـاه "مهـارت هـای زندگی" در تـاریخ 25/8/87 مدرس: خانم دباغ از گروه ترویج خواندن شورای کتاب کودک.

. برگزاری کارگاه "هنر و خلاقیت" در تاریخ 21/8/87 و 28/8/87 مدرس: خانم فرمانی از مؤسسـه پژوهـشی کودکان دنیا.