درباره ما

اهداف / فعالیت ها

کتابخانه

کودکان / تخصصی

کميته ها

 ترویج / کتابداری

 آموزش / پژوهش

 خدمات

 مشاوره / راه اندازی

 تجهیز

مبادله و اهدا

فروشگاه خانه کتابدار

 خبرها

برنامه های آتی/ گزارش فعالیت ها

 آرشیو

گالری عکس
همياران / پيوندگاه
تماس با ما

  

 

     

ا  اخبار خانه کتابدار در بهمن و اسفند  1387

 

. برگزاري كارگاه قصه‌گويي براي اعضاي گروه سني الف، با حضور خانم ميرزاپور، ‌در تاريخ 87/11/6

. برگزاري كار ميداني كتابخواني «كتاب روز موري» براي گروه سني ب، با حضور خانم ميرزاپور، در تاريخ 87/11/9

عنوان کتاب: روز موری
نویسنده : محمد رضا یوسفی
تصویرگر: رضا مکتبی فرد
ناشر : شهر کتاب
در ابتدا کتاب معرفی شد و از بچه ها خواسته شد تا قسمتی از آن را روخوانی کنند تا به ارزیابی زبان و نگارش داستان پرداخته شود.
سپس کتاب برای آنها کتابخوانی شد که همراه با نمایش تصویرهای کتاب بود. در انتها در مورد کتاب صحبت شد.در مورد طرح داستان، تصویرها هر کدام احساس و نظر خود را بیان کردند. سپس هر یک کتاب را بررسی می کردند و هرگونه نظر و یا پرسش داشتند را مطرح می کرند. در آخر به شکل بازی، ارزیابی کتاب انجام شد که آیا کتاب را دوست داشتید یا خیر؟
جمع بندی از نتایج فعالیتهای بالا به شرح زیر است:
ارزیابی از لحاظ نگارش و ظاهر :
1- عدم استفاده از علامت های نگارشی مانند ویرگول، خواندن را برای کودک دشوار می کرد.
2- کلمه "ویژ– ویژ" کلمه ای بود که بچه ها هیچ یک نتوانستند آن را بخوانند و حتی درک کنند. بهتر بود قبل و بعد این عبارت ویرگول گذاشته می شد و از طرفی شاید اگر به جای آن از"ویژوویژ" یا یک کلمه بهتراستفاده می شد قابل فهم تر بود و کودک متوجه می شد که منظور صدای آسانسور است.
3- بچه ها نظرشان این بود که مورچه ها یا مشکی هستند و یا قرمز.و چرا پاهای آدمها را رنگی کشیدند. در صفحه دوم کتاب، تصویر آپارتمان، تصویری نبود که در ذهن بچه ها آسانسور را تداعی کند آنها انتظار داشتند که آپارتمان شکل آپارتمانهای امروزی را داشته باشند تا آسانسور در آن قرار گیرد بیشتر انتظار یک ساختمان صاف را داشتند.
در یک جمع بندی در مورد تصویر، بیشتر انتظار تصاویر حقیقی تری را داشتند.
ارزيابي از لحاظ متن و محتوا:
طرح داستان جالب بود و بچه ها از اتفاقات آن لذت بردند .ولی از آنجا که داستان بر اساس یک پدیده عینی زندگی مورچه ها در ساختمان ها و آپارتمانهای امروزی گرفته شده بود و با اتفاقی عجیب و باورنکردنی و تخیلی در هم آمیخته شده بود، گاهی باورپذیری آن سخت می شد و کودک در بین داستان بودن و واقعی بودن آن دچار سردرگمی می شد. به عنوان مثال این که صدای مورچه ها آنقدر بلند نیست که ما بشنویم؟ هیچ کدام نمی گفتند که این داستان است؟ ولی در کل کودکان آن را خوب ارزیابی کردند. کودکان در طی صحبت هایشان در مورد داستان به این دو نکته هم اشاره کردند: همکاری و این که کمک های کوچک تبدیل به کار بزرگی می شود.
مخاطب کتاب فقط گروه سنی ب می باشد .

. برگزاري كارگاه درست بخوانيم، درست بنويسيم، براي كودكان گروه ب و ج و د،‌ با حضور خانم خليلي، درتاريخ 87/11/15

در این جلسه به علت جلسه پایانی ابتدا دربارۀ چگونگی کار کردن با بچه ها و نگاهی که به نوشتن و خواندن وجود دارد، با مادران صحبت شد . سپس  از طریق دادن کپی هایی مبنی بر ساختن کلمات جدید با برداشتن حرف اول- حرف وسط و حرف پایان، تمرین هایی در مورد افزایش دقت و تمرکز انجام شد. سپس به بچه‌ها ديكته‌اي گفته شد كه به‌وسيله‌ي آن قدرت و حساسیت شنیداری بچه ها تقویت  شود و در پایان بچه ها از روی متن های مختلف کتاب درسی شان خواندند.

. برگزاري كارگاه «چه مي‌بينيم و چه نمايش مي دهيم»، از سوي آقاي بيدآبادي در تاريخ‌ 87/11/23

. نمايش فيلم «زندگينامه هوشنگ مرادي كرماني» براي اعضاي راهنمايي كتابخانه در تاريخ 87/11/15

. برگزاري «جشن پيروزي انقلاب اسلامي» با حضور خانم آرمين و با تأكيد بر مفاهيم اتحاد و همبستگي و كار گروهي، در تاريخ 87/11/20

. برگزاري كارگاه «نمايش» با حضور آقاي اكرمي، در تاريخ 87/11/20

. حضور در همايش «تأثير و ترويج خواندن» از سوي كانون توسعه فرهنگي كودكان، با سخنراني خانم‌ها ميرهادي، احمدي، انصاري، همايوني و آقاي يوسفي، در تاريخ 87/11/15

. حضور در همايش «نشريات خردسالان» در تاريخ 87/11/20

. ارسال كتاب به كتابخانه‌ي دبستان جعفري تهراني، كتابخانه‌ي كار و خيابان مولوي، كتابخانه‌ي جمعيت دفاع از كودكان كار و خيابان، كتابخانه خانه‌ي كودك ناصرخسرو، كتابخانه‌ي مؤسسه خيريه الزهراء،‌ مهدكودك اشكان در روستاي ايمان شهر اصفهان

. ارائه مشاوره و پشتيباني به كتابخانه اختصاصي نوجوانان وابسته به شهرداري اصفهان، كتابخانه مدرسه‌اي در كلاردشت، كتابخانه‌ي مدرسه راهنمايي فلسطين منطقه11، كتابخانه مدرسه راهنمايي علامه مجلسي

. ايجاد امكان استفاده كودكان و نوجوانان از نرم‌افزار كتابخانه براي انجام جستجوي رايانه‌اي در كتابخانه