درباره ما

اهداف / فعالیت ها

کتابخانه

کودکان / تخصصی

کميته ها

 ترویج / کتابداری

 آموزش / پژوهش

 خدمات

 مشاوره / راه اندازی

 تجهیز

مبادله و اهدا

فروشگاه خانه کتابدار

 خبرها

برنامه های آتی/ گزارش فعالیت ها

 آرشیو

گالری عکس
همياران / پيوندگاه
تماس با ما

  

 

گزارش خدمات عمومي كتابخانه هاي خانه كتابدار در تابستان 1388

 

"کانون هنری، ادبی"

این کانون برای گروه سنی ج- د، براساس موضوعات محوری مطرح شده، فعالیت های مختلف هنری و ادبی از جمله هنر و خلاقیت، کاردستی، نقاشی، بازی، نمایش، کتابسازی، قصه گویی، حجم سازی و غیره را انجام داد. نحوه آموزش مشارکتی بود (کودک به کودک آموزش می داد) و مربی نقش هدایتگر را داشت. در این کانون علاوه برآموزش تکنیک های ذکر شده، به مهارت کار گروهی، تفکر و تقویت اعتماد به نفس هم پرداخته شد.

 

جلسه اول: تعریف و شناخت زیبا شناسی، 6/4/88

اهداف: خواندن خلاق، بالا بردن حس همکاری در حاضرین، بالا بردن توانایی، خوب دیدن و دقت در افراد، بالا بردن توان تحمل افکار و نظرات دیگران، روان خوانی، ارائه حس زیبایی در انتقال دریافت های خود به دیگران از طریق نوشتن و خواندن و نقاشی.

شرح کار: 1. گوش دادن به موسیقی 2. تعریف حس افراد از شنیدن 3. بحث درباره ی حس زیبا شناسی  و تفاوت آن در افراد گوناگون 4. موسیقی عصیان و تأثیر آن و بحث درباره ی پیدا کردن روزنه ها 5. خواندن کتاب دوران صلح و ارتباط حس زیبا شناسی با صلح.

 

جلسه دوم: ارتباط زیبا شناسی و تاریخ، 13/4/88

اهداف: آشنایی با مبانی زیبایی شناسی، حس زیبا شناسی در ارتباط با تاریخ.

شرح کار: 1. خواندن شعر "پیش از این ها" از قیصر امین پور 2. صحبت درباره زیبایی های آفرینش و خداوند 3. توضیح درباره پیدایش زیبایی در  ابتدای تاریخ پیدایش خط، خط های تصویری، نقاشی غارها، قصه ها، لالایی ها، راه های ثبت و انتقال زیبایی 4. کار عملی: کشیدن نقاشی به سبک انسان های اولیه بر روی گلدان های سفالی موجود در حیاط خانه کتابدار، نوشتن داستان هایی بسیار کوتاه با خط تصویری یا میخی، انجام یک بازی به پیشنهاد بچه ها

 

 

 

جلسه سوم: ادبیات شفاهی، 20/4/88

اهداف: آشنایی با ادبیات شفاهی، گذار به ادبیات کتبی و تغییرات آن.

شرح کار: 1- معرفی ادبیات شفاهی: روایات، شعر ها، متل ها، انواع افسانه ها، شباهت ترانه کارها و... 2- بررسی موضوعات و اشعار رَپ در موسیقی این دوره و ثبت این ها به عنوان شواهد تاریخی، مشکلات و مسائل امروز جامعه برای آیندگان 3- معرفی داستان "درخت خرما و بزی" به عنوان کهن ترین افسانه ایرانی 4- معرفی زنده یاد مهدی آذر یزدی و آثار و فعالیت های ایشان در جمع آوری ادبیات شفاهی.

جلسه چهارم: ساخت عروسک، 27/4/88

اهداف: ارتباط تجسمی در ادبیات، کار روی عروسک های متل دویدم و دویدم به دو شیوه (خواندن خلاق)

شرح کار: 1- بارش فکری بر روی متل دویدم و دویدم به همراه مخاطبین 2- ساخت عروسک های نمایشی و ماسک برای متل دویدم و دویدم

 

جلسه پنجم: مجسمه سازی با گل، 3/5/88

اهداف: آشنایی با بخش اسطوره ای تاریخ ایران و طرق مختلف ارائه هنر در این بخش، ایجاد دید حجمی و آموزش نحوه ساخت مجسمه از جنس گِل

شرح کار: 1- تعریف بخش اسطوره ای تاریخ ادبیات 2- کار بر روی داستان زندگی کیومرث 3- آموزش و ساخت مجسمه های گلی

 

جلسه ششم: نقاشی روی پارچه، 10/5/88

اهداف: آشنایی با تکنیک نقاشی روی پارچه، آماده کردن گروه برای کشیدن پرده نمایشی

شرح کار: 1- انتخاب موضوعات مورد علاقه از بخش اسطوره ای شاهنامه توسط شرکت کنندگان 2-نقاشی موضوع مورد نظر روی پارچه و رنگ آمیزی آن به کمک مربی 3- ساخت طوماری کوچک از اسطوره ی انتخاب شده.

جلسه هفتم: ارتباط زیبا شناسی و ادبیات، 17/5/88

اهداف: آشنایی با بخش اسطوره ای شاهنامه، تحلیل کار برجسته سازی با سفال، ایجاد حس زیباشناسی

شرح کار: 1- بازی با کارت: به اینصورت که قسمت های مهم داستان های اسطوره ای شاهنامه، از پادشاهی کیومرث تا ضحاک در کارت هایی نوشته شده بود. بچه ها به دو گروه تقسیم شدند. گروه اول کارت ها را در کلاس پنهان کرد و گروه دوم باید با زیر و بم شدن صدای گروه اول کارت ها را پیدا می کرد. بعد از پیدا شدن همه کارت ها روند داستان توسط بچه ها گفته شد. 2- پس از بازی، بچه ها با گل سفال شخصیت داستان ها از جمله ضحاک، ضحاک در بند، مار، چاه ابلیس و... را برجسته سازی کردند.

جلسه هشتم: طنز و فانتزی در ادبیات کودکان، 24/5/88

اهداف: آشنایی با طنز و فانتزی در ادبیات کودکان

شرح کار: 1- نوشتن متنی طنز گونه و خلق یک فانتزی توسط بچه ها 2- خواندن بخشی از زندگی عبید زاکانی با استفاده از کتاب تاریخ ادبیات کودکان و نوجوانان (جلد 2) 3- به تصویر کشیدن داستان موش و گربه عبید زاکانی توسط بچه ها 4- اجرای نمایش خلاق دو داستان طنز عبید زاکانی

جلسه نهم: تصویر سازی و عناصر تصویر، 31/5/88

اهداف: آشنایی با عناصر تصویر و تصویر سازی، آمادگی برای ساخت کتاب

شرح کار: 1- بحث درباره عناصر ایجاد کننده تصویر 2- ایجاد بافت های گوناگون روی کاغذ توسط بچه ها 3- خواندن کتاب "تو بزرگ، من کوچک" و بحث درباره عناصر تصویری آن 4- تصویر سازی متن های فانتزی که بچه ها در جلسه قبل نوشته بودند.

جلسه دهم: کتاب سازی، 7/6/88

اهداف: آموزش ساخت کتاب، آشنایی با ارتباط بین متن و تصویر

شرح کار: 1- داستان های نوشته شده توسط بچه ها پلان بندی شد 2- صحبت درباره صفحه آرایی کتاب 3- بچه ها تصاویر مربوط به داستان خود را کشیدند و هر کس کتاب خود را درست کرد.

جلسه یازدهم: کتابسازی، 14/6/88

اهداف: تأکید بر تأثیر داستان های فانتزی به صورت تصویری برای گروه سنی الف و سنجش کار گروهی افراد در زمینه کتابسازی.

شرح کار: 1- انتخاب موضوع ساعت دیواری برای تهیه یک کتاب مفهومی 2- بحث درباره ی آن و انتخاب نام "چه اتفاقی افتاده؟" برای کتاب 3- ساخت این کتاب به صورت تصویری برای گروه سنی الف.

 

"مهارت های زندگی"

این کارگاه برای اعضای گروه سنی (ج-د) و بزرگسالان برگزار شد. در این کارگاه به مواردی مانند آموزش شیوه درست زندگی کردن، چگونگی برخورد با مشکلات در زندگی فردی و اجتماعی با استفاده از کتاب های مربوطه، مطالعه، تمرین نوشتن، بحث و گفتگو پرداخته شد.

بخش نوجوانان

 

جلسه اول: آشنایی با ارزش های خانواده و اجتماع

ابتدا "ارزش" برای شرکت کنندگان به این صورت تعریف شد که، ارزش ها قانون های اخلاقی برخواسته از اصول اعتقادی است که با زندگی عجین شده و این اصول در رفتار، گفتار و گزینش ها به طور عمیق تأثیر می گذارد. ارزش ها بسیار متنوع هستند و به فرهنگ، قومیت، مذهب، محل زندگی (شهر یا روستا) و شرایط سنی بستگی دارد. به این موضوع تأکید شد که مجموعه ای از ارزش ها به شخصیت فرد شکل می دهد.

جلسه دوم: بیان احساسات

به تعبیری می توان نوجوانی و جوانی را دوره جوشش و بروز شدید هیجانات دانست. کودکان و نوجوانان باید راه های تشخیص هیجان را در خود و دیگران بیاموزند و شیوه های تأثیر گذاری هیجان ها بر رفتارها و روش های مقابله با آن ها را تمرین کنند. اگر هیجاناتی مانند خشم، اندوه، نفرت، پرخاش و... کنترل نشوند بهداشت روانی را تهدید می کنند. کنار آمدن با فشار روانی یکی از مهارت های زندگی است. به شرکت کنندگان در این جلسه آموزش داده شد که چگونه با مسائل و مشکلات روزمره، به جای دید منفی با دید واقع گرایانه برخورد کنند.

جلسه سوم: دوستی و معیارهای انتخاب دوست

ابتدا به بچه ها توضیح داده شد که نیاز به ارتباط برقرار کردن و دوست یابی یکی از نیازهای زندگی است. سپس بچه ها به گروه های پنج نفره تقسیم شده و هر گروه تعریفی از  دوستی و معیارهای انتخاب دوست ارائه دادند. پس از بحث و تبادل نظر روی نظرات گروه های مختلف، بچه ها به این نتیجه رسیدند که هر انسانی به دوست نیاز دارد و معیار های انتخاب دوست با توجه به ارزش های فردی و خانوادگی مشخص میشود.

جلسه چهارم: ابراز وجود

در ابتدا به شرکت کنندگان گفته شد که ابراز وجود یعنی پافشاری بر آنچه به آن معتقد و یا خواهان آن هستیم و تفاوت بین ابراز وجود و پرخاشگری توضیح داده شد. درباره موضوعات زیر نیز بحث شد:

ابراز وجود چه احساسی به ما می دهد؟

چرا ابراز وجود باعث می شود با خانواده و دوستان احساس راحت تری داشته باشیم؟

چرا گاهی ابراز وجود کار ساده ای نیست؟

در پایان جلسه بعد از جمع بندی از بچه ها خواسته شد با انجام تمریناتی به توانایی ابراز وجود خود امتیاز بدهند.

جلسه پنجم: اهمیت شنونده خوب بودن

ابتدا درباره ی واکنش های احتمالی یک شنونده نسبت به گوینده  و سپس درباره ی ارتباط میان گوینده و شنونده و نحوه ی درست انتقال مطالب و درست پاسخ دادن به گوینده صحبت شد.

از بین شرکت کنندگان یک نفر به عنوان گوینده انتخاب شد تا داستانی را تعریف کند و از بقیه شرکت کنندگان خواسته شد به عنوان شنونده، هر یک واکنش یا پاسخی به او بدهند. بعد از اتمام داستان از گوینده خواسته شد احساس خود را نسبت به هر کدام از واکنش ها بگوید. در پایان جلسه بحث های انجام شده جمع بندی و نتیجه گیری شد.

جلسه ششم: ارتباط مطلوب

در این جلسه به شرکت کنندگان آموزش داده می شود که برای برقرار کردن ارتباط مطلوب با دیگران باید افکار و احساسات خود را با جملات اول شخص مفرد (من) بیان کنند. زیرا ابراز کلامی احساساتی مانند ترس، خشم و حسادت کار ساده ای نیست. به طور مثال به جای گفتن جمله "چرا هر کاری را با تأخیر انجام می دهی؟" بهتر است بگوییم "دلم نمی خواهد اینقدر منتظر بمانم." با این روش، طرف مقابل را تحقیر نکرده ایم و احساس خود را نیز به خوبی نشان داده ایم.

جلسه هفتم: چگونه تصمیم بگیریم؟ (1)

بحث با سوال "اگر این کار را انجام دهیم چه اتفاقی می افتد؟" و تعریف فرآیند "پیش بینی" آغاز شد. به بچه ها توضیح داده شد که پیش بینی بخش مهمی از فرآیند تصمیم گیری است. سپس شرکت کنندگان با مفاهیمی مانند تصمیم گیری، روش های تصمیم گیری، عوامل مؤثر در تصمیم گیری و درک پی آمد آن آشنا شدند. درباره سه سوال زیر نیز در کلاس بحث و گفتگو شد:

1- آیا پیش از آنکه تصمیمی بگیریم به اندازه کافی به نتایج آن می اندیشیم؟

2- آیا بین پیش بینی های دانش آموزان (همسالان) تشابه وجود دارد؟

3- آیا افراد به سرنوشت خود تسلط دارند یا سرنوشت بر زندگی آن ها مسلط است؟

جلسه هشتم: چگونه تصمیم بگیریم؟ (2)

بحث درباره موضوعات زیر و تشریح معایب، محاسن و پی آمد های احتمالی هر یک:

1- روش های تصمیم گیری مردم 2- روش های معمول در تصمیم گیری 3- ناگهانی و بدون فکر تصمیم گرفتن 4- پشت گوش یا به تعویق انداختن یک تصمیم 5- تصمیم نگرفتن 6- حق تصمیم گیری خود را به دیگران دادن 7- ارزیابی تمام انتخاب ها و بعد تصمیم گرفتن

جلسه نهم: آشنایی با قوانین زندگی

در مورد 10 قانون زندگی بحث و تبادل نظر شد که این قوانین عبارتند از:

1- موفق می شوم یا نمی شوم. 2- شما سرنوشت خود را رقم می زنید. 3- هر کس از کارش سود می برد. 4- به جای انکار به واقعیت ها توجه کنید. 5- زندگی به عمل خوب پاداش می دهد. 6- حقیقتی در کار نیست مهم استنباط شماست. 7- مشکلات زندگی تمام شدنی نیست. 8- به دیگران می آموزیم که چگونه با ما رفتار کنند. 9- بخشیدن نشانه قدرت است. 10- تا ندانید چه می خواهید به خواسته خود نمی رسید.

جلسه دهم: خشونت

1- بیان مفهوم خشم و نقاط آغاز خشونت در خانواده، مدرسه، جامعه و کشورها و تبادل نظر درباره این موضوع. 2- تقسیم بچه ها به گروه های سه نفره و بحث گروهی درباره نوع رفتار با حیوانات.

جلسه یازدهم: آشنایی با ارتباطات

دو بازی با موضوع های اعتماد کردن به دیگران و ایجاد محدودیت مناسب در روابط اجرا و درباره این موضوعات بحث شد. پس از مرور موضوعات جلسات گذشته، ارزیابی و جمع بندی انجام شد.

 

بخش بزرگسالان

 

جلسه اول: برای چه چیزهایی ارزش قائلید؟

در این جلسه با شرکت کنندگان درباره ارزش هایشان بحث شد و تلاش شد تا آن ها از ارزش های خانوادگی خود آگاه شوند و آن ها را بیان کنند.

جلسه دوم: آشنایی با ارزش های خانوادگی

در ابتدای جلسه تعریف ارزش ها و انواع ارزش های در خانواده بیان و از شرکت کنندگان نظر خواهی شد. سپس هر کدام، ارزش های خود را اولویت بندی کردند. ارزش هایی مانند: تحصیلات، مسافرت کردن، به گردش رفتن، ازدواج کردن، قبولی در دانشگاه، حجاب، ورزش کردن، کسب درآمد، فعالیت های هنری و...

جلسه سوم: خود شناسی (من که هستم و چه توانایی هایی دارم؟)

از شرکت کنندگان خواسته شد سه ویژگی برجسته مثبت و منفی خود را بنویسند و سپس هرکدام از ویژگی های خود را مورد بحث و بررسی قرار دهند. درباره نحوه تغییر ویژگی های بد و تقویت ویژگی های مثبت صحبت و تبادل نظر شد. همچنین از آنان خواسته شد در مورد ویژگی های خود از همسر و فرزندانشان نظرخواهی کنند.

جلسه چهارم: درک و فهم عوامل پدید آورنده ی اختلاف بین زن و شوهر

این جلسه با این سوال شروع شد: "چه عواملی سبب به وجود آمدن اختلاف بین زن و شوهر می شود؟"

شرکت کنندگان به چند گروه تقسیم شدند و به این سوال پاسخ دادند. در آخر درباره پاسخ های هر گروه با کمک مربی بحث و گفتگو شد و درباره ی از میان برداشتن اختلافات راهکارهایی ارائه شد.

جلسه پنجم: بررسی آئین همسرداری

ابتدا ار شرکت کنندگان خواسته شد بنابه تجربه های شخصی و یا تجربیات دیگران به توصیف نحوه همسرداری بپردازند و سپس نکته های مثبت از توضیحات آن ها استخراج و درباره آن ها بحث و تبادل نظر شد. سوالاتی نظیر 1-مطلوب ترین راه های همسرداری کدام است؟ 2-شیوه های همسرداری خود را چگونه ارزیابی می کنید؟ 3-آیا خود را متأهل موفقی میدانید یا خیر؟ 4-نقش فراگیری مهارت های زندگی را در همسرداری تا چه اندازه اثر گذار می دانید؟ نیز به بحث گذاشته شد.

جلسه ششم: آشنایی با فشار روانی و راه های مقابله با آن

شرکت کنندگان به 4 گروه تقسیم شدند و درباره عوامل پدید آورنده ی فشار روانی (استرس) و نحوه مقابله با آن، با کمک مربی بحث و تبادل نظر کردند. سپس درباره موضوعات زیر بحث شد:

1-آیا می توان فشار روانی را کاملاَ از جریان زندگی حذف کرد؟ 2-داشتن فشار روانی چه فرصت ها و چه محدودیت هایی را ایجاد می کند؟ 3-برای مقابله با فشار روانی در خود و خانواده، باید چه اقداماتی کرد؟

جلسه هفتم: فرآیند حل مسئله و مشکل

ابتدا تعریفی از مسئله ارائه گردید و سپس فرآیند حل مسئله به صورت زیر به آنان آموزش داده شد:

1- انتخاب رویکردی صحیح و دقیق به مشکل

2- تعیین دقیق مشکل

3- پیدا کردن راه حل های متعدد

4- ارزیابی راه حل ها

5- انتخاب راه حل های مفید

6- اجرای راه حل های مناسب

جلسه هفتم: ادامه بحث حل مسئله و مشکل

در این جلسه شرکت کنندگان مشکلات خود را مطرح کردند و مراحل حل مشکل کار شده و به بحث گذاشته شد.

جلسه هشتم: پیشگیری از طلاق

ابتدا شرکت کنندگان به سه گروه تقسیم شدند و هر گروه درباره طلاق بحث کردند و سپس هر سه گروه با هم تبادل نظر کردند. در ادامه عوامل طلاق بیان و درباره ی جر و بحث، دعوا و خشونت صحبت شد. همچنین درباره ی راه های پیشگیری از طلاق و ارائه پیشنهادات بحث و تبادل نظر شد.

جلسه نهم: درک تساوی زن و مرد

ابتدا از شرکت کنندگان خواسته شد درباره موضوع این جلسه یک متن، نقاشی و یا کاریکاتور بکشند و سپس در مورد اثر خود و دلایل آن برای دیگران توضیح بدهند. جلسه با بحث درباره سوالات زیر ادامه پیدا کرد

1-دلایل نبودن تساوی بین زن و مرد در جامعه چه بوده است؟

2-آیا خودتان تساوی بین زن و مرد را قبول دارید؟

3-چه دلایلی برای قانع کردن دیگران برای تساوی زن و مرد می توانید بیان کنید؟

جلسه دهم: آشنایی با نوع ارتباطات و اعتماد کردن به دیگران

در آخرین جلسه این کارگاه، مروری بر مباحث گذشته شد. سپس درباره بازی و نقش بازی در زندگی کودک و بزرگسال صحبت شد. به شرکت کنندگان آموزش داده شد که می توانند از طریق بازی نسبت به خود و دیگران شناخت پیدا کنند.

 

"جشن ها و مناسبت ها"

 

این کانون برای گروه سنی (ج-د) و بزرگسال با هدف آشنا کردن آنان با آئین ها و جشن های باستانی ایرانی و افسانه های کهن ایرانی است. سعی بر این است که در هر جلسه بچه ها با اجرای بازی، نمایش و پژوهش اطلاعات خود را کامل کرده و این جشن ها و آئین ها را برای سایر اعضای کتابخانه برگزار کنند.

در جلسه اول این کانون که در تاریخ 10/4/88 برگزار شد، فعالیت هایی از جمله: آشنا کردن شرکت کنندگان با جشن های ایرانی به ویژه جشن های ایران باستان، فرهنگنامه و قصه گویی درباره تیرگان انجام شد.

جلسه دوم با هدف آشنایی با جشن تیرگان در تاریخ 24/4/88 تشکیل شد. فعالیت های انجام شده در این جلسه عبارت بودند از: گزارش بچه ها درباره جشن تیرگان، جمع آوری اطلاعات کامل درباره این جشن، نمایش و اجرای رادیویی و در نهایت برنامه ریزی برای برگزاری جشن تیرگان.

جشن تیرگان

این جشن برای دو گروه (کودکان و نوجوانان- بزرگسالان) در تاریخ 30/4/88 برگزار شد. در بخش کودکان و نوجوانان فعالیت هایی از جمله: 1-اجرای نمایش خلاق با موضوع آرش کمانگیر و تیرگان توسط بچه ها 2-اجرای نمایش رادیویی و مصاحبه رادیویی 3-قصه گویی خلاق به همراه نمایش و آب بازی 4-توضیح فلسفه پذیرایی با گندم و شاهدانه در جشن تیرگان، انجام شد.

در بخش بزرگسال، شرکت کنندگان دانسته های خود را درباره جشن تیرگان گفتند که با کمک مربی اطلاعات آن ها کامل شد. یکی از شرکت کنندگان داستان آرش کمانگیر را به صورت نمایش اجرا کرد و سپس فال کوزه و مراسم آب پاشی اجرا شد و مورد استقبال قرار گرفت. در آخر جشن، بزرگسالان به کودکان و نوجوانان پیوستند و با همکاری یکدیگر نمایش آرش کمانگیر را اجرا کردند.

 

ماه رمضان

بعد از برگزاری جشن تیرگان، جلسه ای با هدف آشنایی اعضا با ماه رمضان و اعیاد شعبانیه در تاریخ 7/5/88 تشکیل شد. در این جلسه در مورد ضربت خوردن حضرت علی (ع)، خوارج و جشن های ماه شعبان صحبت شد و به پرسش های بچه ها پاسخ داده شد. در پایان جلسه از شرکت کنندگان خواسته شد برای جلسه آینده درباره جشن مهرگان تحقیق کنند.

 

مهرگان و مشروطه

این جلسه در تاریخ 4/6/88، برگزار شد. در ابتدا به بررسی تحقیقات بچه ها درباره جشن مهرگان پرداخته شد و از آنان خواسته شد درباره این جشن یک سناریو بنویسند. سپس درباره انقلاب مشروطه، آموزش و پرورش ایران، مقایسه مکتب خانه و مدارس مدرن، چگونگی اجرای نمایش سایه با بچه ها بحث و گفتگو شد.

 

 

"جشن مهرگان"

به منظور آشنایی با فرهنگ و جشن های ایران باستان، جشن مهرگان در تاریخ 15/7/88 برای اعضای کتابخانه و والدینشان برگزار شد.

در این جشن فعالیت های زیر انجام شد:

1- معرفی جشن مهرگان از نظر تاریخی، دینی و نجومی؛

2- قصه گویی به همراهی و بازی بچه ها؛

3- اجرای نمایش خوان مهرگان توسط اولیا و نوجوانان؛

4- اجرای نمایش فریدون و ضحاک؛

5- اجرای نمایش رادیویی به صورت مصاحبه؛

6- بیان فلسفه خوان مهرگانی.

جشن مهرگان برای گروه سنی الف به طور جداگانه برگزار و فعالیت های زیر انجام شد:

1- قصه گویی ضحاک و فریدون

2- معرفی جشن مهرگان به زبان ساده

3- خواندن کتاب آنا کوچولو

4- بازی با اسباب بازی ها و نقاشی

 

"کانون محیط زیست"

این کانون برای گروه سنی (ج-د) و بزرگسال در راستای شناخت محیط زیست و تمام جوانب آن، تاریخچه محیط زیستی محله، دیدارهای علمی، آشنایی با حیات وحش، باغبانی، گلکاری و... به صورت بازی، پژوهش، بازدید، کار عملی و گروهی برگزار می شود. همچنین منابع معرفی شده برای مطالعه و پژوهش، در فروشگاه خانه کتابدار موجود است.

جلسه اول: آموزش نظری و عملی "محیط زیست" برای گروه سنی ج-د و بزرگسالان در تاریخ 3/4/88

1- بلندخوانی کتاب "برادر عقاب، خواهر آسمان"؛

2- پرسش و پاسخ درباره ی محیط زیست و عوامل وابسته به آن؛

3- معرفی کتاب های "جودی مودی دنیا را نجات می دهد"، "محیط زیست به روایت کاریکاتور" و "نیایش زمین"؛

4- تهیه کاردستی از دور ریزها توسط گروه سنی ج-د؛

5- دوخت ساک پارچه ای خرید توسط اعضای بزرگسال.

جلسه دوم: زباله و بازیافت برای اعضای بزرگسال در تاریخ 10/4/88

1- خواندن کتاب "جادوگر دهکده سبز"؛

2- بحث و گفتگو. پیرامون بازیافت زباله ها و تأثیرات زباله ها بر محیط زیست؛

3- معرفی کتاب "زباله طلای کثیف" و مقاله "توفان بر فراز سیاره" از نشریه جهان کتاب برای مطالعه هفتگی؛

4- پیشنهاد دوخت ساک ها و دستمال های پارچه ای با هدف کاهش استفاده از پلاستیک.

جلسه سوم: تغییرات آب و هوایی زمین برای گروه سنی ج-د و بزرگسال در تاریخ 24/4/88

1- تعریف تغییرات آب و هوایی زمین و عوامل به وجود آمدن آن مانند عوامل طبیعی و انسانی؛

2- صحبت درباره زیان های تغییرات آب و هوایی و مناطقی که بیشتر از همه این آسیب ها را متحمل می شوند، آینده زمین و تغییرات آب و هوایی؛

3- ارائه راهکار هایی که انسان ها بتوانند از تغییرات آب و هوایی جلوگیری کنند؛

4- معرفی سایت های زیست محیطی در این زمینه.

جلسه چهارم: گردشگری در طبیعت برای گروه سنی ج-د و بزرگسال در تاریخ 31/4/88

1- کلمه سازی با حرف "آ" و سپس جمله سازی با آن کلمات؛

2- خواندن کتاب های "کمبود آب"، "مارمولک و صرفه جویی در آب"، "راهکارهای صرفه جویی آب در خانه" و "آزمایش آب شور و شیرین"؛

3- توضیح درباره ی آب و ارائه آمار مصرف آب خانگی؛

4- اجرای پانتومیم از ضرب المثل هایی در مورد آب؛

5- درست کردن نشانه کتاب با موضوع آب؛

6- خواندن شعری با موضوع آب.

جلسه پنجم: جنگل و حفاظت از آن برای گروه سنی ج-د و بزرگسال در تاریخ 7/5/88

1- اجرای پانتومیم با موضوع جنگل؛

2- تعریف جنگل و پیدا کردن ریشه ی این واژه در زبان های دیگر؛

3- معرفی درخت بومی ایران؛

4- تعریف اکوسیستم، زیست بوم و دسته بندی آن ها؛

5- گفتگو درباره ی فواید جنگل و عواقب تخریب آن؛

6- اجرای نمایش گروهی از نابود کنندگان و دوستداران جنگل؛

7- خواندن کتاب "درخت بخشنده"؛

8- معرفی کتاب های "نابودی جنگل" و "سرود درخت" برای مطالعه هفتگی.

جلسه ششم: صحرا و حفاظت از آن برای گروه سنی ج-د در تاریخ 14/5/88

1- خواندن کتاب "غول مهربان صحرا" از انتشارات مبتکران و بحث درباره موضوع کتاب؛

2- تعریف زیست بوم صحرا و دسته بندی صحرا (سرد و گرم)؛

3- معرفی صحرا های سرد و گرم دنیا و مساحت آن ها؛

4- بیان ویژگی های موجودات زنده ساکن در صحرا و چگونگی زندگی آن ها؛

5- تنوع زیستی در صحرا؛

6- معرفی صحرای ایران با استفاده از فرهنگنامه کودکان و نوجوانان، پوشش گیاهی و جانوری آن، توضیح درباره توفان های شن و پیشه ی مردمان صحرای ایران.

جلسه هفتم: آشنایی با فاجعه های زیست محیطی برای گروه سنی ج-د و بزرگسال در تاریخ 21/5/88

1- تعریف فاجعه زیست محیطی؛

2- توضیح درباره فاجعه در کارخانه "یونیون فاربایر بوپای هند"؛

3- نقاشی از یک فاجعه زیست محیطی توسط شرکت کنندگان و پیشنهاد دو راهکار؛

4- اجرای نمایش "صحرا زیست گاه ماست" توسط بچه ها؛

5- معرفی کتاب "بوپال" به عنوان مطالعه هفتگی.

جلسه هشتم: آشنایی با محیط زیست و ضرورت حفاظت از آن برای گروه سنی ج-د در تاریخ 28/5/88

1- تعریف زباله و تفاوت آن ها، بحث درباره راهکارهای کاهش زباله؛

2- صحبت درباره مواد قابل بازیافت؛

4- ارائه آمار تولید زباله در ایران و خارج از ایران،

3- آموزش بازیافت کاغذ در خانه.

 

جلسه نهم: کار عملی برای گروه سنی ج-د در تاریخ 11/6/88

1- تهیه و آماده سازی کاردستی ها برای نمایشگاه محیط زیست از جمله: حمام پرندگان، دوخت دستمال های پارچه ای، ارائه ساک های پارچه ای، تهیه نشانه کتاب با موضوع محیط زیست، کاغذ بازیافتی و...

 

 

"جشن محیط زیست"

جشن محیط زیست روز شنبه، 18/7/88، برای آشنایی با نتایج کار کارگاه محیط زیست برگزار شد.

فعالیت های انجام شده در این جشن عبارتند از:

1- برگزاری نمایشگاهی از کارهای بازیافتی، دستمال ، ساک پارچه ای و...

2- تهیه روزنامه دیواری با موضوعات محیط زیست ایران و بازیافت و اهمیت آن

3- گزارش بچه ها از برخی توضیحات کارگاه به ویژه دربارۀ زباله و تخریب جنگل ها

4- اجرای نمایش "سربازان محیط زیست" با موضوع تشکیل یک گروه زیست محیطی برای ترویج بازیافت زباله، به نویسندگی و کارگردانی محسن رزاقی و اجرای اعضای کلاس محیط زیست.

 

کارگاه "بازی های محرک تفکر خلاق"

 

این کارگاه برای گروه سنی الف- ب- ج، با هدف احیای بازی های سنتی در مقابل بازی های کامپیوتری، تقویت مهارت های جسمی، فکری و معرفی منابع و کتاب های بازی کتابخانه برای استفاده بیشتر برگزار شد.

جلسه اول (گروه سنی ب و ج)

اجرای بازی نقاشی: در گروه های دو نفره با داستان سازی در ارتباط با نقاشی کشیده شده.

اجرای بازی نمایش: در گروه های دو نفره با استفاده از اعضای بدن برای بیان احساسات و اندیشه.

اجرای بازی نمایش حرکتی:بازی گروهی و معرفی یک فعالیت و یا شغل با استفاده از حرکت دست و سر و...

جلسه دوم

(گروه سنی الف)بچه ها با انگشت و یا قلم رنگی دلخواه را روی ورق می زدند و بعد رنگ ها را با استفاده از تا کردن کاغذ به صورت قرینه درمی آوردند. سپس برای رنگ ها اسم گذاشته و هر کدام قصه ای ساختند و برای دیگران تعریف کردند.

(گروه سنی ب و ج) بچه ها به دو گروه تقسیم شدند. گروه اول صحنه یک بیمارستان را بازی کردند که گروه دوم باید نقش های بیمار، پزشک، پرستار و... را حدس می زدند.

جلسه سوم

(گروه سنی الف) ایجاد شادی و نشاط در یک فعالیت گروهی و بالا بردن مهارت فردی و اجتماعی.

(گروه سنی ب و ج) بازی با واژه ها و کلمات هم قافیه، پیدا کردن واژه های هم آغازش (چایی داغه، دایی چاقه)، بازی شغل آینده (تجسم یک شغل و اجرای نقش آن)، بازی بازآفرینی زندگی (اگر مدرسه یا خانه در نداشت چه می کردید؟)

جلسه چهارم

(گروه سنی الف) اجرای بازی های حرکتی همراه با شعر های مناسب و شاد، انجام نقاشی و برش کاغذ برای ایجاد تصاویر.

(گروه سنی ب و ج) اجرای بازی های لطیفه گویی، تغییر کاربری اشیا، پانتومیم با موضوع نشان دادن اشیای داخل یک اتاق.

جلسه پنجم

(گروه سنی الف) اجرای بازی ماشین سواری با فرض سفر کردن و بیان هرچه بیرون از ماشین میبینند و اجرای نقش های تخیلی.

(گروه سنی ب و ج) یکی از بچه ها وسیله ای را انتخاب می کند و توضیحاتی راجع به آن به بقیه می دهد و آن ها باید آن وسیله را نقاشی کنند.

جلسه ششم

(گروه سنی الف) مربی یک کیسه خالی در دست داشت و از درون آن یک میوه را با بیان رنگ و اندازه آن بیرون می آورد و از بچه ها می خواست نام میوه را بگویند.

(گروه سنی ب و ج) اشکال هندسی خاصی را با کبریت درست کردیم و از بچه ها خواستیم با برداشتن یک یا چند کبریت شکل جدیدی را ایجاد کنند.

جلسه هفتم

(گروه سنی الف و ب و ج) اجرای بازی های صامت و بدون کلام و بازی های حرکتی

بازی های صامت: آشنایی با جبار باغچه بان و مدرسه ناشنوایان، آشنایی با زبان اشاره، اجرای نمایش بدون کلام با توجه به اطلاعات داده شده درباره ناشنوایان.

بازی های حرکتی: اجرای بازی های گرگم و گله می برم، گوشه بازی، زو، الکم و دولکم.

 

جشن پایانی

فعالیت های زیر در آخرین جلسه این کارگاه انجام شد:

1- برگزاری نمایشگاهی از آثار کودکان که در طول کارگاه تهیه شده بود.

2- برگزاری نمایشگاه عکس از جلسات گذشته و فعالیت های انجام شده.

3- انجام بازی های حرکتی، ریتمیک و کلامی

4- خلق آثاری مانند دست نوشته و نقاشی توسط بچه ها با موضوع "احساستان نسبت به بازی های این کارگاه چیست؟"

 

کارگاه "نشریه سازی"

 

کارگاه نشریه سازی برای گروه سنی ج-د برگزار شد. در این کارگاه شرکت کنندگان علاوه بر آشنایی با نشریات متناسب با گروه سنی خود، نشریه داخلی خانه کتابدار را با موضوع فعالیت های تابستانی و کتابخانه تهیه می کنند و در پایان تابستان این نشریه بین اعضای کتابخانه توزیع خواهد شد. در این کارگاه بچه ها نوشتن، تحلیل کردن، مطالعه، کار گروهی و تقسیم وظایف را تمرین می کنند.

 

در 5 جلسه از این کارگاه فعالیت های زیر انجام شد:

1- آشنایی با نشریات مناسب و عناصر تشکیل دهنده یک نشریه 2-گروه بندی شرکت کنندگان برای تهیه بخش های مختلف نشریه از قبیل: داستان، شعر، سرمقاله، دانستنی ها، بازی و سرگرمی، خبر و... 3- تعیین سرگروه، مشخص کردن کارها و تقسیم وظایف 4- خواندن و بررسی مطالب جمع آوری شده توسط گروه های مختلف در جمع و تبادل نظر 5- انتخاب تایپیست، صفحه آرا، طرح روی جلد، لوگوی نشریه و نام نشریه.

در جلسه ششم، پس از تهیه نشریه، بچه ها به 3 گروه تقسیم شدند و درباره نشریه خود بحث و انتقاد کردند. در این جلسه اشکالات موجود در نشریه را یادداشت و درباره رفع آن ها راه کارهایی ارائه کردند.

نقد کتاب "درخت قرمز"

جلسه ی نقد و بررسی کتاب "درخت قرمز"، نوشته شان تان، توسط اعضای گروه سنی "د" کتابخانه برگزار شد...

جلسه ی نقد و بررسی کتاب "درخت قرمز"، نوشته شان تان، توسط اعضای گروه سنی "د" کتابخانه، در تاریخ 21/4/88، برگزار شد. هدف از برگزاری این جلسه، بررسی دیدگاه نوجوانان نسبت به این کتاب، تقویت قدرت بیان و بالا بردن توانایی نقد کردن در آنان بود.

در آغاز توضیحاتی درباره تفاوت کتاب تصویری و مصور داده شد. کتاب درخت قرمز دو بار برای بچه ها خوانده شد. یک بار بدون نشان دادن تصاویر و بار دوم با نشان دادن تصاویر. سپس به صورت پرسش و پاسخ درباره یافته ها و نظرات بچه ها صحبت شد. برخی از نظرات آن ها عبارتند از:

- تصاویر آشفته بود مثل یک فرد روانی و افسرده

- نویسنده با توصیف ناامیدی، تنهایی، افسوس، تاریکی و امید نشان داده که با ما همدرد است و ما درکش می کنیم.

- اصلاَ ناامید نبودم ولی ناامید شدم.

- ترس از تاریکی و جمع

- نویسنده در اوج ناامیدی نوشته است، چرا نویسنده برای نوجوانان نوشته؟ می خواسته این تجربه ها را با ما در میان بگذارد؟ چرا حجمش کم است؟

- احساس تنهایی

- تفکرات یک فرد در یک زندگی روزمره

نظرات بچه ها برای کارشناسان گروه بررسی شورای کتاب کودک ارسال خواهد شد.

 

"چگونه با خدا صحبت کنیم؟"

کارگاه "چگونه با خدا صحبت کنیم" برای گروه سنی (ب - ج) و کارگاه "آشنایی با پیامبران" برای گروه سنی (د) با هدف آشنایی بچه ها با خداشناسی و پیامبران از طریق کتابخوانی و گفتگو، تجزیه و تحلیل مطالب و تفکر کردن برگزار می شود.

جلسه اول: شناخت خداوند و طریقه ارتباط صحیح با او

این کارگاه روز شنبه، 6/4/88، با این سوال آغاز گردید: "بچه ها، به نظر شما خدا چیه یا خدا کیه؟"

بچه ها در پاسخ به این سوال گفتند: خدا مهربونه، خدا آدم های خوب را دوست داره، خدا خیلی بزرگه، خدا توی آسمانهاست، خدا توی قلب ماست، خدا نوره، خدا مثل ما انسان ها نیست و... که این جواب ها مؤید این موضوع بود که قبلاً به سوال های آن ها درست یا نادرست پاسخ داده شده است. سپس در مورد دعا و کیفیت ارتباط با خدا با بچه ها صحبت شد و از آنان خواسته شد چشم هایشان را ببندند و هر کدام آرزویی بکنند. آرزوهای آن ها جالب، عمیق و تأثیرگذار بود و مشخص بود که آرزوی بسیاری از آن ها متأثر از فرهنگ خانواده و جامعه است.

جلسه دوم: دعا کردن و خیرخواهی

در این کارگاه که در روز شنبه، 3/5/88، برگزار شد درباره دعا کردن و چگونگی در میان گذاشتن خواسته های خود با خدا صحبت شد و از بچه ها خواسته شد هر کدام یک دعا کنند. اغلب آنان خواستار سلامتی پدر و مادرشان شدند. سپس در مورد خیرخواهی برای دیگران، چه کسانی که اعمالشان نیک است و چه کسانی که اعمالشان موجب آزار و اذیت دیگران می شود، بحث شد. ادامه این بحث و نتیجه گیری در جلسه بعد انجام خواهد شد.

جلسه سوم: صحبت با خدا

در کارگاه روز 7/6/88، بحث درباره دعا کردن و صحبت با خدا ادامه پیدا کرد. بچه ها علیرغم دید وسیعی که درباره این مقوله از طریق خانواده، مدرسه و وسایل ارتباط جمعی به دست آورده اند ولی هنوز نمی توانند راحت با خدا صحبت کنند و از قالب تفکر کلیشه ای خارج شوند. سعی شد با خواندن چند گفتگوی کودکانه با خدا از زبان کودکان سایر کشورها، توجه بچه ها را به این نکته جلب کرد که می توان خیلی ساده تر و راحت تر با خدا صحبت کرد و مانند یک دوست واقعی با او درد دل کرد. پس از تبادل نظر درباره متن های خوانده شده به این نتیجه رسیدیم که بچه های سرزمین ما شناخت بسیار وسیع تر و پخته تری از خداوند، نسبت به بچه های سایر کشورها دارند ولی باید با فرهنگ سازی به آن ها آموزش داد که برای ارتباط با خدا، خودشان را در زمان و مکان محدود نکنند.

 

"آشنایی با پیامبران"

جلسه اول: آشنایی مخاطب با زندگی و راه و روش پیامبران الهی در جهت ارائه الگوهای صحیح

در این کارگاه در تاریخ 6/4/88، به معرفی یکی از پیامبران الهی (یونس نبی) پرداخته و بر دو نکته از داستان زندگی این پیامبر تأکید شد، که عبارتند از:

1- یونس نبی بدون اجازه خداوند قوم را ترک کرد و به همین دلیل مجبور شد 40 روز در شکم نهنگی بزرگ بماند و در این مدت اظهار پشیمانی و ندامت کرد و به سوی خداوند بازگشت. پس ما نیز باید یاد بگیریم که اگر مسئولیتی را پذیرفتیم، تمام سعی و تلاشمان را در راستای رسیدن به نتیجه مطلوب به کار گیریم. حتی اگر تلاشمان مورد قدردانی قرار نگیرد.

2- یونس (ع) در دعایش از لفظ "ظَلَمتُ نفسی" استفاده می کند. یعنی خداوندا من به خود بد کردم. پس باید بدانیم که نتیجه هر اشتباه و خطایی موجب ضرر رسیدن به خودمان می شود. با مطرح شدن این مطلب، ذهن بچه ها به مسائل روز و جریانات جامعه کشیده شد و آن ها در این مورد بحث و تبادل نظر کردند. نتیجه این بحث به این اینجا رسید که ما حق نداریم در مورد دیگران قضاوت کنیم. در جلسه آینده به زندگی حضرت موسی (ع) پرداخته خواهد شد.

جلسه دوم: صحبت درباره لقب ذوالقرنین و صبر

در این کارگاه در تاریخ 3/5/88، درباره لقب ذوالقرنین که در قرآن به معنای فاتح شرق و غرب عالم آمده است صحبت شد و اشاره شد که در گذشته های دور اسکندر مقدونی را به این لقب می دانستند ولی در عصر حاضر کورش کبیر را ذوالقرنین می دانند. سپس در مورد صبر ایوب و صبر و تحمل حضرت یعقوب در مقابل فراق یوسف صحبت شد و از بچه ها خواسته شد درباره تفاوت این دو تحقیق کنند.

جلسه سوم: آشنایی با داستان حضرت موسی (ع) و قوم بنی اسرائیل

این کارگاه در تاریخ 7/6/88 برگزار شد. بعد از بررسی تحقیقاتی که بچه ها انجام داده بودند، درباره زندگی حضرت موسی (ع) و مسائلی که بنی اسرائیل بعد از رهایی از دست فرعونیان داشتند، صحبت شد. مسائلی که هنوز هم مردم با آن ها دست به گریبان هستند و فقط شکل آن ها عوض شده است. هدف از این بحث، آشنا کردن بچه ها با این جریان فکری تاریخی بود.

 

"آموزش کتابداری"

این کارگاه برای معرفی کتابخانه، تاریخچه آن و شیوه بهره گیری از آن برای اعضای کتابخانه های خانه کتابدار در دو بخش بزرگسال و نوجوان برگزار شد.

 

 

بخش نوجوانان

جلسه اول کارگاه با هدف معرفی کتابخانه، تاریخچه آن، جایگاه و تأثیر آن در زندگی، فواید و نقش کتابخانه ها برگزار شد. ابتدا تاریخچه به وجود آمدن کتابخانه ها، کتاب ها و زبان های نوشتاری برای برقراری ارتباط به صورت قصه برای بچه ها گفته شد. سپس به معرفی انواع کتابخانه ها با تأکید بر کتابخانه های کودک و نوجوان و انواع منابع کتابخانه ای پرداخته شد. داستان یک کتاب از تهیه آن تا قرار گرفتن آن در قفسه برای بچه ها گفته شد و از آنان خواسته شد کتاب های موجود در خانه شان را گردآوری و ثبت کنند و با استفاده از خلاقیت خود، یک دفتر ثبت، قفسه و مهری با استفاده از سیب زمینی درست کنند.

جلسه دوم با هدف آشنایی با کارت فهرست نویسی (شناسنامه کتاب) و اطلاعات مربوط به هر بخش آن و  آشنایی با شیوه طبقه بندی منابع در کتابخانه برگزار شد. در این جلسه فعالیت های زیر انجام شد:

1- توضیح درباره فهرست نویسی پیش از انتشار (فیپا) در کتاب ها و اجزای آن؛

2- آموزش جستجو و بهره گیری از نرم افزار کتابخانه یا برگه دان و پیدا کردن منبع مورد نظر در مخزن؛

3- تمرین مراحل گردآوری اطلاعات درباره یک موضوع.

 

بخش بزرگسال

هدف از برگزاری این کارگاه آشنایی شرکت کنندگان با کارت فهرست نویسی کتاب و چگونگی استفاده از آن بود. کارت های فهرست نویسی در شکل فیپای کتاب نمایش داده شد و اجزای آن و خاصیت اطلاعاتی هر یک توضیح داده شد. از دیگر موارد آموزش داده شده می توان به چگونگی جستجو در نرم افزار کتابخانه، استفاده از کارت فهرست نویسی شده و پیدا کردن منبع مورد نظر در مخزن کتاب ها اشاره کرد.

 

"قصه گویی و کتابخوانی برای کودکان"

 

قصه گویی و کتابخوانی برای کودکان گروه سنی الف، در اتاق قصه کتابخانه، در تاریخ 10/4/88 برگزار شد.

اهداف: ترویج کتابخوانی و آشنا کردن بچه ها با کتاب ها و روش های مختلف کتابخوانی و قصه گویی مانند: بازیها، قصه گویی جمعی، نمایش، نقاشی و...

 

شرح کار: قصه گویی و کتابخوانی برای کودکان گروه سنی الف، در اتاق قصه کتابخانه، در تاریخ 10/4/88 برگزار شد. ابتدا از بچه ها خواسته شد در مورد شعرها، خاطره ها و مسائلی که دوست دارند صحبت کنند. سپس بازی های کلامی، قصه های کوتاه شفاهی، نقاشی و کتابخوانی برای آن ها اجرا شد.

 

"بازی با کارت ها"

کارگاه بازی با کارت ها (کارت های ترویجی خانه کتابدار)، برای گروه سنی "ب"، در دو جلسه با هدف تقویت قدرت تخیل و خلق آثار نوشتاری برگزار شد...

 

کارگاه بازی با کارت ها (کارت های ترویجی خانه کتابدار) در تاریخ 20/4/88، برای گروه سنی "ب" برگزار شد. هدف از برگزاری این کارگاه تقویت قدرت تخیل و استفاده از تخیل در نوشتن بود.

شروع کارگاه با بازی "الکم و دلکم" بود و سپس بچه ها به چهار گروه تقسیم شدند و هر گروه با توجه به تصاویر کارت ها یک داستان نوشت و برای سایرین خواند. با بچه ها درباره کارتن ها و کتاب هایی که خوانده اند و خود را جای شخصیت های آن ها گذاشته اند، صحبت شد و این نکته بیان شد که این کار باعث می شود احساسات شخصیت ها را بهتر درک کنند و به سفرهای دور و عجیب و غریب بروند و از داستان لذت ببرند. از آنان خواسته شد، داستانی را که با دیدن یک یا چند تصویر در ذهنشان نقش می بندد، بنویسند و از تخیل خود در نوشتن استفاده کنند. این کارگاه با انجام بازی های کارت های تصویری و پازل و قصه گویی به پایان رسید.

در جلسه دوم از بچه ها خواسته شد کارت هایی مانند کارت های ترویجی خانه کتابدار درست کنند. بعد از خواندن متن یکی از کارت های خانه، تصویر هایی در رابطه با متن کشیدند و سپس هر یک جمله یا پیامی در کنار نقاشی شان کشیدند و کارت های زیبایی درست کردند.

 

کارگاه "شاهنامه خوانی"

کارگاه شاهنامه خوانی شنبه ها از ساعت 15 الی 16:30، برای گروه سنی ج-د، در تابستان 1388 برگزار شد...

 

 

 

 

 

هدف از برگزاری این کارگاه آشنا کردن بچه ها با شاهنامه، درست خوانی و درک مطلب داستان های شاهنامه بود.

در ابتدای کارگاه زندگینامه فردوسی به صورت پرسش و پاسخ با بچه ها بیان شد و اطلاعاتی درباره نحوه ی نوشتن شاهنامه و ارتباط فردوسی با سلطان محمود ارائه گردید. سپس زندگینامه پادشاهانی مانند کیومرث، هوشنگ، تهمورث، جمشید و... قصه گویی شد و مفاهیم اولیه شاهنامه مانند فره ایزدی، پهلوان، شاه، شاه پرستی و... شرح داده شد.

در هر جلسه کارگاه، یکی از داستان ها به ترتیب وقوع در شاهنامه، با استفاده از نقشه مربوط به شاهنامه و نمایش مکان های نام برده شده در داستان ها، به صورت قصه گویی و کتابخوانی برای بچه ها گفته شد.

این کارگاه به صورت آزاد برگزار شد و در هر جلسه امکان ورود اعضای جدید به کارگاه (به دلیل بیان یک داستان در هر جلسه) مقدور بود.

برای برگزاری این کارگاه از سری کتاب های داستان های شاهنامه فردوسی نوشته آتوسا صالحی از انتشارات منادی تربیت استفاده شد.

 

"اسباب بازی خانه"

پس از افتتاح اسباب بازی خانه، فعالیت هایی با هدف آشنایی کودکان با بازی های مختلف، آموزش مهارت های خودیاری و اجتماعی، انجام فعالیت های آموزشی- تفریحی برای هدفمند کردن بازی با اسباب بازی ها و فراگیری کار گروهی انجام شد...

 

 

 

در ابتدای هر جلسه راجع به قوانین اسباب بازی خانه و نحوه کار با هر یک از وسایل بازی توضیحاتی داده می شود و سپس بازی های گروهی و فردی شروع می شود. در این کارگاه برای تقویت مهارت های اجتماعی و خودیاری قانونی به این صورت وضع شده است که لازمه ی تغییر دادن بازی، پیدا کردن یک همبازی و جمع کردن وسیله بازی قبلی است. زیرا اکثر بچه ها از مربی می خواهند که یک همبازی برایشان پیدا کند که این قانون آنان را ملزم به برقراری رابطه اجتماعی و صحبت با هم سن و سالان می کند.

در بعضی از جلسات این کارگاه، کودکان با نیازهای ویژه نیز حضور دارند و با آنان به صورت خاص بازی می شود. در ضمن بچه های دیگر نیز با این کودکان بازی می کنند و نحوه ی برخورد درست با این کودکان به آنان آموزش داده می شود.

 

"آشنایی با حیات وحش"

این کارگاه با هدف آشنایی اعضای کتابخانه با حیوانات در تاریخ 24/6/88، توسط کانون حمایت از حیات وحش در خانه کتابدار برگزار شد...

 

 

 

 

 

مجریان کارگاه در ابتدا به معرفی حیوانات مختلف از روی پوستر و عکس پرداختند و بچه ها را با نحوه زندگی، شیوه تولید مثل، چگونگی فراهم کردن غذا، گروه های مختلف حیوانات مانند مهره داران و بی مهرگان، خونگرم و خونسرد و... آشنا کردند.

سپس حیواناتی مانند لاک پشت، مار، مارمولک، بچه تمساح، برمچه و... را از نزدیک به بچه ها نشان دادند و از آنان خواستند تا پوست حیوانات را لمس کنند و با این کار ترس بچه ها از حیوانات فروکش کرد.

این کارگاه مورد استقبال اعضای کتابخانه قرار گرفت و در آخر مسابقه ای درباره ی اطلاعات داده شده در طول کارگاه برگزار شد.

 

"گفتگوی فرهنگی"

کارگاه گفتگوی فرهنگی برای اعضای بزرگسال خانه کتابدار، برگزار شد...

اولین جلسه کارگاه "گفتگوی فرهنگی" برای اعضای بزرگسال خانه کتابدار، در تاریخ 6/4/88 برگزار شد. هدف از برگزاری این کارگاه آشنایی با باورهای درست و نادرست از دیدگاه قرآن، پیامبر اکرم و ائمه بود.

موضوع مورد بحث در این کارگاه "خرافات" از منظر بزرگان دین، از جمله استاد مطهری بود. بعد از مطرح شدن این موضوع هر کدام از شرکت کنندگان نظرها و تجربه های شخصی خود را بیان کردند و در مورد نگاه مثبت به زندگی و خوب فکر کردن صحبت و تبادل نظر کردند. در پایان به بیان راهکارهایی بر اساس روایات معصومین (ع) پرداخته شد.

در جلسه دوم این کارگاه بیشتر در مورد خرافه هایی که وارد دین شده و آن را به انحراف کشیده است صحبت شد. همچنین درباره محدودیت هایی که دولت های قدرتمند غربی بر دولت های جهان سوم اعمال می کنند تا از پیشرفت آنان جلوگیری کنند بحث و گفتگو شد.

موضوع مورد بحث در جلسه سوم "تقوا" و مؤلفه های رسیدن به تمرکز و آرامش بود. از کتاب "ده گفتار" استاد مطهری مباحثی درباره تقوا مطرح شد. همچنین بر این نکته تأکید شد که رسیدن به آرامش و رعایت موازین اخلاقی و دینی متأثر از اصول صحیح می تواند به رشد و تعالی انسان، که همان هدف خلقت است، کمک کند.

 

"هنر و خلاقیت در خانواده"

این کارگاه در سه جلسه برای اعضای بزرگسال، با هدف آشنا کردن والدین با خلاقیت در خانه، زندگی و محیط اطراف کودک برگزار شد...

در ابتدا تعریفی از خلاقیت، انواع خلاقیت، کاربرد آن، خلاقیت از دید بزرگان و خلاقیت در انسان های برجسته مانند نقاشان، موسیقی دانان و... به شرکت کنندگان ارائه شد و آنان به بهتر دیدن، بهتر شنیدن، نوعی دیگر دیدن، دیدن از زوایان مختلف و... همراه کار عملی تشویق شدند. همچنین در مورد موضوعاتی مانند آفرینش هنری، زیربنای رشد روانی لازم برای کودک و نوجوان و... بحث و گفتگو شد و خانواده به عنوان مجموعه ای که میتواند در ایجاد فضایی جهت رشد یکپارچه کودک و نوجوان خود تلاش بهتری کند، معرفی شد.

شرکت کنندگان از طریق انجام فعالیت های مختلف گروهی، فرصت تجربه خلاق را به دست آوردند و به آنان آموزش داده شد که چگونه برای پرورش خلاقیت کودکان خود، حواس آنان را تقویت کنند. برای این کار باید کودکان را نسبت به محیط اطراف، از طریق صحبت کردن درباره جنسیت ها، صدا ها و نشانه ها در طبیعت، حساس کرد و فرصتی به آنان داد تا نگاه متفاوتی به اشیای اطراف خود داشته باشند.

 

"آموزش خلاق"

این کارگاه در سه جلسه برای اعضای بزرگسال، با هدف آشنا کردن آنان با آموزش خلاق و روش های آموزش خلاق در تدریس دروس برگزار شد...

در طول سه جلسه این کارگاه درباره موضوعاتی از قبیل: شروع آموزش خلاق در دنیا و پیشرفت آن در ایران، ویژگی های آموزش خلاق، زمینه های رشد خلاقیت، فرهنگ مکتب خانه ای و تغییرات آن به شکل کنونی، تفکر خلاق و کاربرد آن، روش بارش فکری و اصول و قوانین آن، چگونگی برانگیختن خلاقیت در کودکان، تفکر واگرا و همگرا و بازیهای تفکر خلاق صحبت شد. در این کارگاه که همراه با کار عملی و فعالیت های خلاقانه بود، کتاب هایی از جمله "انواع رشته های خلاق" و کتاب های مؤسسه پژوهشی کودکان دنیا به شرکت کنندگان معرفی شد.