درباره ما

اهداف / فعالیت ها

کتابخانه

کودکان / تخصصی

کميته ها

 ترویج / کتابداری

 آموزش / پژوهش

 خدمات

 مشاوره / راه اندازی

 تجهیز

مبادله و اهدا

فروشگاه خانه کتابدار

 خبرها

برنامه های آتی/ گزارش فعالیت ها

 آرشیو

گالری عکس
همياران / پيوندگاه
تماس با ما

  

 

 

                                                                                                                                                            English

 
 

گ

گزارش خدمات عمومي كتابخانه هاي خانه كتابدار در بهار و تابستان 1389

 

"روز جهانی کتاب کودک"

روز سه شنبه 24/1/89 از ساعت 15 الي 17، به مناسبت تولد "هانس کریستین اندرسن" جشنی در خانه کتابدار، در دو بخش برگزار شد.

 

بخش کودکان و نوجوانان:

در اين جشن ابتدا بچه های گروه سنی ج-د و مربيان به وسيله بازي "علي بابا" به هم معرفي شدند. زندگينامه آندرسن براي بچه ها گفته شد و مسابقه اي با موضوع آثار آندرسن برگزار گرديد. در اين مسابقه از فرهنگنامه و كتاب هاي آندرسن استفاده شد. در ادامه برنامه مادران به كودكان پيوستند و براي آن ها قصه هاي "سوسك نادان" و "آتشدان" قصه گويي شد.

در گروه سنی ب، قصه های دختر کبریت فروش و فلج گفته شد همچنین کتاب دختر باغ آرزو کتابخوانی شد.

در گروه سنی الف، قصه ی "دوشت داشتنی ترین گل سرخ دنیا" قصه گویی شد و پس از آن بچه ها نقاشی و کلاژ کار کردند.

 

بخش بزرگسال:

ابتدا مخاطبان در مورد آندرسن و زندگي او صحبت كردند و قصه "دختر كبريت فروش" توسط يكي از مادران قصه گويي شد. سپس كتاب "دختر باغ آرزو" خوانده شد و بعد شركت كنندگان به 5 گروه تقسيم شدند و هر گروه نام يكي از داستان هاي آندرسن را با پانتوميم اجرا كرد. اين قسمت از برنامه براي مخاطبان بسيار جذاب بود.

در آخر نيز قصه "فلج" توسط مربي براي آن ها قصه گويي شد و آن ها به كودكانشان پيوستند و مراسم اين روز را همراه آن ها به پايان رساندند.

 

"روز خانواده"

جشن روز خانواده با حضور اعضای کتابخانه تخصصی و کارشناسان موسسه مادران امروز در تاریخ 19/2/89 ، از ساعت 15 الی 17 برگزار شد.

کارشناس برنامه سخنان خود را با این مطلب آغاز کرد که روزهای جهانی بهانه ای است برای اهمیت دادن به برخی از رویدادها و مسائل اجتماعی و اندیشیدن به مسئولیت های خود در قبال آن ها. ادامه بحث با این سوال شروع شد که "اگر بخواهید پدر و مادر بهتری باشید و نقش خود را بهتر انجام دهید به چه چیزهایی نیاز دارید؟" در پاسخ به این سوال شرکت کنندگان امنیت، آرامش و ... را برشمردند که کارشناس برنامه به بسط این واژه ها و بررسی قوانین مختلف برای ایجاد امنیت پرداختند. یکی از محور های بحث، نقش آگاهی در تربیت کودکان بود. آگاهی در هر حوزه ای مورد نیاز خانواده هاست و مادران به آگاهی از تکنولوژی جدید و... نیاز دارند.

در صحبت از رشد کودکان به چهار جنبه اصلی آن (اجتماعی، ذهنی، عاطفی، جسمی) اشاره شد و دلیل نپرداختن به رشد ذهنی کودکان به اندازه رشد جسمی، ندانستن میزان اهمیت آن است.

رشد عاطفی: خانواده ها با مدیریت عواطف خود، آن را به کودکان آموزش می دهند و می توان با به رسمیت شناختن عواطف کودکان به آن ها یاد داد که عواطف در درون آن ها وجود دارد و باید در هنگام عصبانیت، خوشحالی، حالت ترس و... آن ها را کنترل کنند. تربیت درست والدین نقش مهمی در شکل گیری شخصیت کودکان دارد زیرا رابطه والدین و فرزند منحصر به فرد است و هیچ جایگزینی ندارد.

رشد اجتماعی توان برقراری ارتباط با دیگران و محیطی که در آن زندگی می کنیم تعریف شد. واژه احترام، توجه به نیاز ها (در همه سنین) و برآورده کردن حقوق طرف مقابل تعریف شد. با دانستن تفاوت میان نیازها و خواسته های کودکان و برآورده کردن نیازهای آن ها می توان احترام گذاشتن را به آن ها آموزش داد. ارتباط کلامی موثر مورد نیاز خانواده هاست زیرا بسیاری از کج فهمی ها و سوء تفاهم ها بدلیل نداشتن وضوح کلام است

خانواده نیاز به آموزش دارد زیرا شناخت زمانه و فرزندان ما را در رسیدن به هدف کمک می کند. در هر حوزه ای که دانش ما کمتر باشد نتیجه کمتری می گیریم و در جایی که احساس خلا می کنیم باید به سراغ آموزش برویم. با وجود تغییرات نهادها بالاخص خانواده و با تغییر در فرهنگ آموزش همچنان نقش خانواده بسیار با اهمیت است. برای اینکه آسیب پذیری خانواده را کمتر کنیم و نیازهای خانواده را برطرف کنیم نیاز به آموزش داریم و بدلیل تعامل تنگاتنگ خانواده و جامعه، جامعه را از این طریق روبه بهبود پیش ببریم

در پایان جلسه، کارشناس برنامه، سرکار خانم شاه کرمی به پرسش های خانواده ها پاسخ گفت.

"خانه کتابدار در نمایشگاه کتاب"

خانه کتابدار با هدف ایجاد انگیزه بیشتر برای دوستی و نزدیکی اعضای کتابخانه کودک و نوجوان با کتاب، برنامه ای را با هماهنگی خانه کتاب در سرای اهل قلم نمایشگاه بین المللی کتاب، برای سه گروه سنی (ب-ج-د)، در تاریخ های 15، 20 و 21 اردیبهشت برگزار کرد.

در گروه سنی ب، بچه ها کتاب "من نمی ترسم" نوشته خانم سرور کتبی را خوانده بودند و درباره آن با آقای مصطفی رحماندوست به بحث و گفتگو پرداختند.

در گروه سنی ج،‌ اعضا با خانم شکوه قاسم نیا و آقای بیوک ملکی دیدار کردند. آقای ملکی یکی از شعر های خود را خواند و درباره ی شعر و شاعری صحبت کرد و به سوالات بچه ها پاسخ گفت. خانم قاسم نیا درباره ی کتاب "بیا بگیر سیب را" صحبت کرد و با بچه ها تبادل نظر کردند.

در گروه سنی د، کتاب "گرگ ها از برف نمی ترسند" نوشته محمد رضا بایرامی که قبلاً توسط بچه ها خوانده شده بود با حضور آقای بایرامی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. بچه ها درباره طرح داستان، شیوه نگارش، ویراستاری، چگونگی خلق داستان و اتفاقات آن با نویسنده صحبت کردند.

در آخر هر برنامه به بچه ها بن کتاب هدیه داده شد و آن ها کتاب های مورد علاقه ی خود را خریداری کردند.

اعضای شرکت کننده در این برنامه : مهدی زرجینی، زینب بهمنی، سیاوش لسان الشریعتی، فواد کاظمی کاشف، شیرین تبریزی، زهرا صنایع، کیمیا کوه فلاح، فائزه تقی خانی، ستایش کولوبندی، علیرضا تاجیک، علیرضا داوودی، امیر رضا خانی، نسترن رضوانی، علیرضا ترابی، شیما آقازاده، علی بافنده، یاس فرهومند، بیتا جعفریان، پریسا فرجی، صدرا هوشمندی، فاطمه مقدمیان، مهتاب نظری، رضا آفرنگان، امیرحسین صنایع، امیرحسین گودرزی، محمد جعفری، محسن رزاقی.

"خانه کتابدار در جشنواره تنوع زیستی"

ئ

جشنواره تنوع زیستی در تاریخ های 29، 30 و 31 اردیبهشت ماه از ساعت 9 صبح الی 9 شب، در موزه حیات وحش دارآباد برگزار شد.

خانه کتابدار ضمن حضور در این جشنواره به معرفی کتاب های سبز با موضوع محیط زیست و آثار مناسب برای کودکان و نوجوانان پرداخت. گروه ترویج فرهنگنامه به معرفی فرهنگنامه کودکان و نوجوانان و مقالات مربوط به محیط زیست پرداختند. سرکار خانم توران میرهادی و خانم فخاری نیا با حضور در این جشنواره درباره ی فرهنگنامه با مخاطبان صحبت کردند و به سوالات آنان پاسخ دادند.

گروه ترویج کتابخوانی شورای کتاب کودک نیز فعالیت هایی همچون کتابخوانی، قصه گویی، نقاشی، ساخت بادبادک فرهنگنامه و سفالگری را با کودکان حاضر در جشنواره انجام دادند که بسیار مورد توجه آنان قرار گرفت.

همکارانی که در این سه روز در غرفه فرهنگنامه و خانه کتابدار حضور داشتند (به ترتیب حروف الفبا) عبارتند از خانم ها: اقلیدس، پیشداد، جبارزادگان، دادرس، شفیعی، عرفانیان، قبادی، قنبری، کوکبی، لسانی، میرزایی، نکویی و یزدانبخش.

 

"قصه گویی در خانه قرآن"

روز دوشنبه 10/3/89، خانم قبادی، عضو گروه ترویج خواندن شورای کتاب کودک،‌ در مهدکودک خانه فرهنگ مشارکتی مهر (خانه قرآن) حضور یافتند و برنامه قصه گویی با هدف آموزش صداقت، مهربانی و امانت داری و همچنین بازی و لذت بردن از باهم بودن را اجرا کردند.

مخاطبان این برنامه کودکان 4 تا 6 ساله بودند. در ابتدا کودکان روی زمین به صورت دایره نشستند و چند قصه ایرانی از جمله شنگول و منگول، خرگوش باهوش، خاله پیرزن و... پیشنهاد شد که بچه ها آن ها را شنیده بودند. در آخر قصه "لاک پشت و مارمولک" (قصه ای از کشور آفریقا) انتخاب شد.

بعد از اتمام قصه از بچه ها خواسته شد تشکیل 5 گروه بدهند و هر گروه یکی از 5 شخصیت این داستان (لاک پشت، مارمولک، شیر، ببر و پلنگ) را نقاشی کنند.

با کمک خود بچه ها، نقاشی ها روی طنابی که تهیه شده بود، چسبانده شد و هر کدام درباره ی نقاشی خود صحبت کردند. در پایان نیز بازی الکم و دولکم انجام شد و خانواده ها از نمایشگاه نقاشی بچه ها دیدن کردند.

 

"خانه کتابدار در نمایشگاه"

خانه کتابدار با حضور در کمپ تابستانی بوستان بهشت مادران، از تاریخ 24/4/89 لغایت 20/5/89 و همچنین شرکت در نخستین جشنواره فرهنگی- هنری کودک، در برج میلاد، از تاریخ 19/5/89 لغایت 23/5/89 با برپایی نمایشگاه به معرفی و ترویج کتاب های مناسب برای گروه های سنی الف، ب، ج، د و بزرگسال پرداخت. با سپاس فراوان از دوستانی که داوطلبانه در این مدت در کنار ما بوده و صمیمانه یاری دادند.

"کارگاه نشریه سازی"

 

بعد از چاپ نشریه ی دوم (شماره ی 1) "بچه های قلم"، اعضای کارگاه نشریه سازی در حال تدوین نشریه شماره ی 2 هستند. برای تهیه نشریات بچه های خانه کتابدار می توانید به فروشگاه خانه کتابدار مراجعه کنید.

 

در کارگاه تهیه ی نشریه ی شماره ی 2، فعالیت های زیر انجام شد:

در اولین جلسه این کارگاه از آقای دوراندیش (گرافیست) دعوت شد تا نکاتی درباره ی صفحه آرایی به بچه ها آموزش دهد. بحث اولیه بچه ها در این کارگاه طراحی صفحات و لوگوی نشریه است.

در جلسات بعدی فعالیت های زیر انجام شد:

1- انتخاب داستان های نشریه؛ 2- تهیه گزارش مربوط به انفجار در میدان منیریه؛ 3- تهیه مطالب طنز؛

4- انتخاب کاریکاتورهای نشریه؛ 5- انتخاب لطیفه های نشریه.

"نشریه شماره 2"

فصلنامه سوم (شماره 2) بچه های خانه کتابدار، "بچه های قلم" منتشر شد.

همکاران این فصلنامه عبارتند از:

مربی راهنما: خانم ویدا باقریان؛

مدیر مسئول: شیرین آقازاده، امیرحسین گودرزی؛

سر دبیر: محسن رزاقی؛

داستان: محسن رزاقی، امیرحسین گودرزی؛

شعر: محمد جعفری؛

گزارش: محسن رزاقی؛

ورزشی: رضا آفرنگان؛

سرگرمی: محمد جعفری، فاطمه مقدم نیا؛

تایپیست: محسن رزاقی؛

طراح جلد: امیرحسین گودرزی؛

صفحه آرا: شهروز بیدآبادی مقدم.

 

"بازی و ریاضی"

سه شنبه 15/4/89، کارگاه "بازی و ریاضی" با اهداف: توسعه مهارت های تفکر و تمرکز خلاقیت در فضایی شاد و امن، ایجاد فضایی برای یادگیری غیر مستقیم از طریق بازی، توسعه روابط والدین و فرزندان از طریق بازی و  توسعه مهارت های مشارکتی برای گروه سنی (ب و ج) برگزار شد.

در این کارگاه، بچه ها به چند گروه تقسیم شدند و بازی های اتللو و پنتابال را انجام دادند. در این دو بازی، بچه ها به طور غیر مستقیم حل مساله مکان یابی و تعیین استراتژی را تجربه کردند.

 

از شعر بیشتر بدانیم"

این کارگاه با هدف آشنایی با پیشینه شعر کودک و نوجوان و شاعران نوآور، روز دوشنبه 14/4/89، آغاز شد.

در جلسه اول این کارگاه درباره پیشینه و قدمت شعر کودک و نوجوان و شاعرانی همچون عباس یمینی شریف، پروین دولت آبادی، محمود کیانوش و... صحبت شد. در این جلسه آقای اسد اله شعبانی حضور داشتند و درباره تفاوت شعر و نثر صحبت کردند. کتاب های خوانده شده در این جلسه عبارتند از: "کسی ابرها را تکان داد" و "یــک نفر رد شد از کنار دلم" است.

جلسه دوم با حضور آقای عباس تربن، شاعر کودک و نوجوان و مسئول صفحه شعر ویژه نامه دوچرخه برگزار شد. در این جلسه دو کتاب "ماه روی صندلی" و بستنی به 5 زبان" خوانده شد و بچه ها در مورد تصاویر، نام شعرها و... تبادل نظر کردند.

جلسه سوم با حضور آقای بابک نیک طلب، شاعر، کارشناس شعر و داور مسابقات شعر برگزار شد. در این جلسه کتاب "تا خیابان خوشبخت" سروده‌ی آقای نیک طلب خوانده شد و بچه ها درباره‌ی شعر و تصاویر کتاب بحث کردند. در پایان جلسه آقای نیک طلب کتاب "نردبانی از ستاره" را به بچه ها هدیه کردند.

جلسه چهارم با حضور آقای کمال شفیعی برگزار شد. ایشان مجموعه ای از اشعار خود را که هنوز چاپ نشده است، برای بچه ها خواندند. نوجوانان شرکت کننده به نقد و بررسی شعرهای ایشان پرداختند. شعر های خوانده شده در این جلسه عبارتند از: گربه مثل ویلگول، مورچه های پاپتی و ابر بازیگوش.

 

"میراث من"

این کارگاه با هدف آشنا کردن اعضای گروه سنی (ب و ج) کتابخانه، با میراث فرهنگی کشورمان و اهمیت وظیفه مردم در قبال حفظ آن، برگزار شد.

در جلسه اول، درباره‌ی اهمیت میراث فرهنگی و شاخه های مختلف آن، وظیفه مردم در قبال میراث فرهنگی قابل لمس و غیر قابل لمس و... صحبت شد و در پایان جلسه از بچه ها خواسته شد یک شی قدیمی در خانه شناسایی کرده و در جلسه بعدی درباره‌ی آن صحبت کنند.

در جلسه دوم، پس از صحبت درباره‌ی اشیای قدیمی که بچه ها با خود آورده بودند، درباره‌ی میراث معنوی از جمله: قصه ها،‌ لالایی ها، جشن ها، رقص و موسیقی، غذاهای سنتی، نقاشی، چوگان، بازی ها و... توضیحاتی داده شد.

در جلسه سوم، بعد از خواندن قصه ها و لالایی ها، مرمت سفال به صورت عملی آموزش داده شد. در مرحله اول قطعه یابی شد، یعنی قطعات شکسته سفال ها کنار هم چیده شدند. بچه ها آن ها را ابتدا موقتاْ با چسب کاغذی و بعد با چسب مایع به هم چسباندند. آن ها در حین انجام این کار، نقش پزشک و بیمار را برای اشیا بازی می کردند.

در جلسه چهارم، مراحل مختلف صحافی سنتی به بچه ها آموزش داده شد. این آموزش با کار عملی همراه بود. بچه ها کتابی را که خودشان نوشته بودند صحافی کردند. سپس درباره‌ی جلدهای قدیمی و جدید صحبت شد و چند نمونه صحافی قدیمی به آن ها نشان داده شد.

در جلسه پنجم، با بچه ها در مورد موزه صحبت شد و آن ها تجربیاتشان را بیان کردند. سپس این سوال برایشان مطرح شد: "دوست دارید چه موزه ای داشته باشید؟"

جواب بچه ها، موزه بستنی بود. موزه‌ی آن ها دارای دیوار ها و مجسمه هایی از بستنی، ویترین های بخچالی، بلیط هایی به شکل چوب بستنی، غرفه صورتک بستنی از بچه ها، بستنی هایی به شکل فیل، قلب، تاج، گل و... بود.

 

"اسباب بازی خانه"

اسباب بازی خانه برای آشنایی با اسباب بازی های فکری و گذراندن زمانی برای با هم بودن و در کنار هم بازی کردن همچنین تفریح و سرگرمی برای کودکان برگزار می شود.

در ابتدای هر جلسه، بچه ها اسباب بازی های دلخواه خود را انتخاب می کنند و به صورت گروهی و یا فردی بازی می کنند و سپس آن ها را با هم تعویض می کنند. در این بین کار گروهی، مشارکت، همیاری، رعایت نظم و مقررات بازی ها و ... را آموزش می بینند.

 

"چه می بینیم، چگونه نمایش می دهیم"

کارگاه نمایش از دوره قبل برای گروه سنی د (پسران)، به سرپرستی آقای مقدم ادامه دارد. در ابتدای هر جلسه، شرکت کنندگان خاطره یا اتفاقی که برایشان افتاده را اجرا می کنند. و بعد روی موضوعاتی مانند ماسکه کردن، فلاش بک، بازی اعداد (برای ایجاد هماهنگی درونی بین اعضای گروه)، بازی خیال (برای پرورش قوه تخیل اعضای گروه) و... کار می کنند.‌ خاطره‌ی یکی از اعضای گروه برای اجرای نمایش انتخاب و تمرین آن شروع شده است.

"حلقه های مطالعاتی"

برگزاری این کارگاه با هدف بالا بردن سطح مطالعه، گنجینه لغات، سطح آگاهی، دانش کلامی، ایجاد روحیه کار گروهی، آشنایی با ادبیات ایران و جهان، درست خوانی و روان خوانی برای گروه های سنی مختلف و بزرگسالان برگزار شد.

 

گروه سنی الف: تصویر خوانی کتاب، قصه گویی و بازی از فعالیت هایی است که در این کارگاه انجام می شود. در هر جلسه یک کتاب جدید به انتخاب خود بچه ها خوانده می شود و نحوه کتاب برداشتن از قفسه،‌ ورق زدن و دقت کردن به تصاویر و... به آن ها آموزش داده می شود. از دیگر هدف های این کارگاه بالا بردن مهارت های گفتاری کودکان است.

آموزش دست راست و چپ و تقویت قدرت تعادل از اهداف بازی های انجام شده در این کارگاه است. این آموزش توسط بستن ربان به دست بچه ها و کلاژ انجام شد. بدین صورت که بچه ها کاغذ های رنگی را بریده و خورشید، سبزه، درخت، ابر، ماشین و... درست کردند و سپس مربی از آن ها می خواست که هر کدام را سمت راست یا چپ دیگری روی مقوا بچسبانند.

یکی دیگر از فعالیت های انجام شده، معرفی کتاب "شناخت ادبیات کودکان: گونه ها و کاربردها" نوشته دونا نورتون به مادران بود. در این کتاب ویژگی های گروه های سنی مختلف بررسی و برای هر کدام از آن ها داستان ها و کتاب هایی معرفی شده است. مادران پس از آشنایی با این کتاب، کتاب هایی را که مناسب سن و ویژگی های فرزندشان بود از کتابخانه امانت گرفتند.

انجام بازی هایی با هدف افزایش قدرت و تقویت عضلات انگشتان دست کودکان از دیگر فعالیت های این کارگاه است. این بازی ها توسط توپ و حبوبات انجام می شود، به این صورت که بچه ها توپ ها را بالا می اندازند و دوباره می گیرند و حبوبات ریز پخش شده روی زمین را جمع آوری و به گوشه ای منتقل می کنند.

درست کردن آدمک با کاغذ، به این صورت که بچه ها قسمت های مختلف بدن را روی کاغذ برش زدند و آن ها روی چوب بستنی چسباندند. در این فعالیت مهارت برش زدن در بچه ها تقویت شد.

 

گروه سنی ب: شعر خوانی،‌ اجرای پانتومیم داستان های خوانده شده، جستجوی موضوعات مختلف در فرهنگنامه کودکان و نوجوانان، بازی،‌ نقاشی، چیستان، نمایش و قصه گویی از فعالیت هایی است که ضمن کتابخوانی در این کارگاه انجام می‌شود. کتاب های خوانده شده در این کارگاه عبارتند از: اشعار مصطفی رحماندوست، آلفونس ابری نوشته ی گونیلا بریسترم، جزیره هزار داستان، یه چیزی شبیه، زال و سیمرغ، بیا جشن تولد بگیریم، محیط زیست، افسانه های ملل (سه مجسمه طلایی)، توشه ها، افسانه های کهن ایرانی (داستان خیر و شر)، دوست پرنده، خانه اجاره ای، کرمی که اعداد را می دانست، کلاغ کجاست رو درخت، خانم کوچولو خنده رو، صدای ساز می آید، افسانه گنجشک و لانه، آفتاب پرست عجیب، نسیه به سلمانی می رود، ماجرای عسل خوردن دو سگ بازیگوش و...

در این کارگاه بازی هایی مانند: قصه بازی فاطمه خانم و بازی آنی مانی و ... انجام می شود.

در یکی از جلسات این کارگاه، بازی با عنوان "سفر به شیراز" انجام شد. در این سفر بچه ها به شیراز و تخت جمشید سفر کردند و حکایت هایی از سعدی خواندند، دیدنیهای این مکان ها را شرح دادند و داستان تخت جمشید را بازگو کردند. این بازی برای بچه ها بسیار لذت بخش بود و مورد استقبال آنان قرار گرفت.

 

گروه سنی ج: بیان خاطرات، قصه گویی، اجرای نمایش، بازی های گروهی و طرح چیستان از فعالیت هایی است که ضمن کتابخوانی در این کارگاه انجام می شود. کتاب های خوانده شده در این کارگاه عبارتند از: من معذرت نمی خواهم، بیمار و ناشنوا، گلدان خالی، کک و مورچه، گنجشک فداکار، سیندرلای روسی، دعای خیر مادر، بی ادب، یک کلاغ و چهل کلاغ، طوطی و بقال، هفت برادر، موش مترو، جزیره هزار داستان، داستان هایی برای فکر کردن (داستان های خشم، حقوق حیوانات، دو نقاش)، افسانه های کهن ایرانی (داستان عروس و مادر شوهر، داستان نمکک و داستان خاله گردن دراز، قصه دیوانگان)، قصه خاله سوسکه، آقای گام شما بدجنسید، روخوانی مجله رشد نوآموز و...

بازی های انجام شده در این کارگاه عبارتند از: بازی رنگارنگ با کارت ها، خرما شکری، سنگ و کلاه و چشمک زن، ماهی و ماهیگیر، دزد و دزدگیر، بازی پلیس و...

در یکی از جلسات این کارگاه که با هدف تحقیق و کار پِژوهشی برگزار شده بود از بچه ها خواسته شد مطالبی راجع به دلفین، آکواریوم، محمد زکریای رازی بنویسند، آن ها نیز با استفاده از فرهنگنامه و دیگر منابع موجود در کتابخانه این پژوهش ها را انجام دادند و نحوه‌ی تحقیق و پژوهش را آموختند.

 

گروه سنی د: خواندن کتاب "ماه عسل مجرد ها" به انتخاب خود بچه ها و گفتگو و تبادل نظر درباره این کتاب برنامه ی اولین جلسه این کارگاه بود. دو کتاب طنز، یک داستان از مرزبان نامه، چند داستان از گلستان سعدی و سینوهه نیز در این کارگاه خوانده شد. همچنین نوجوانان حاضر در کارگاه دست نوشته های خود را برای دیگران خواندند.

 

بزرگسال: این کارگاه با هدف برقراری ارتباط با کتاب و کتابخوانی، افزایش میل و رغبت به خواندن، گفتگو در جمع و بالا بردن مهارت های فردی اجتماعی زنان به عنوان مادران محقق و فعال است. در این کارگاه کتاب های زیر برای مطالعه و نقد و بررسی معرفی شدند:

شیرویه، پیشگویی آسمانی، طراحی نظم، برنده بازنده، قصه های شاهنامه، افسانه های ایرانیان، میر قوام الدین، سه شنبه ها با موری، افسانه، یازده دقیقه، افسانه گل های آبی، گوی جادویی، دل آدمی و گرایش به خیر و شر، سی بل، رازی را به من بگو، عروس قولنامه ای، پدر آن دیگری، آدم و حوا به روایت مارک تواین، جدایی معنوی، روانشناسی جنین، زن در تاریخ، زن بر سریر قدرت، بانوان عمارت میسالونگی، راهنمای موفقیت دختر خانم ها، شیطان در کشتی، گل صحرا، دو زن، چه کسی باور می کند، جاناتان مرغ دریایی، خود باوری، گرگ و میش راه، گریه غریبانه عشق، یک روز قشنگ بارانی، از هر دری سخنی، چراغ ها را من خاموش می کنم، ساربان سرگردان، کویر، سو وشون،شاهزاده خانم، در اندرون، بادبادک باز، بخارای من ایل من، دالان بهشت، بوسه تقدیر، گریه غریبانه عشق، بانوی معارف، لیلی نام تمام دختران زمین، شوهر آهو خانم، تحلیل رفتار متقابل، خودباوری زنان، جان شیدای زن، نیمه غایب، راز موفقیت در زندگی و...

یکی از جلسات این کارگاه در دارالفنون برگزار شد. در ابتدا آقای توحیدلو، مسئول بازسازی دارالفنون، محوطه را به مخاطبان نشان دادند و سخنرانی کردند. آن ها فضاهایی را که بزرگان ما همچون صادق هدایت، جلال آل احمد، شهریار و ... در آن بودند و فعالیت کردند را بازدید کردند و سپس کارگاه برگزار شد. ابتدا در مورد نمایشگاه بین المللی کتاب و موانع و مشکلات رفتن به آن، نحوه ی جستجو و پیدا کردن کتاب مناسب صحبت شد. بودن در یک فضای جدید همدلی و همراهی بیشتری بین دوستان ایجاد کرد و آن ها درباره ی کتاب های خوانده شده صحبت و تبادل نظر کردند.

 

"شاهنامه خوانی"

این کارگاه از دوره قبل، با هدف آشنایی با قهرمانان شاهنامه و روان خوانی آن، ادامه دارد و روزهای چهارشنبه، برای گروه های سنی مختلف و بزرگسالان برگزار می شود.

گروه سنی ب: در جلسه اول، داستان کشف آتش قصه گویی شد و سپس بچه ها نقاشی این داستان را کشیدند و نظرات خود را درباره داستان گفتند.

در جلسه دوم پس از خواندن اشعار داستان های پادشاهی کیومرث و کشته شدن سیامک به دست خروزان دیو، پادشاهی هوشنگ شاه پسر سیامک و کشف آتش، درباره‌ی موضوعاتی از جمله به دست آوردن آهن بوسیله هوشنگ شاه، توسعه کشاورزی و دامداری و تهیه لباس از پوست حیوانات صحبت شد.

در جلسات بعدی داستان هایی از جمله پادشاهی طهمورث، جمشید شاه، مرداس و ضحاک و فریدون از روی شاهنامه خوانده شد.

 

گروه سنی د (دختران): در این کارگاه داستان زال و رودابه و آمدن زال به زابلستان از روی شاهنامه خوانده و ابیات آن برای شرکت کنندگان شرح داده شد. دیگر داستان های خوانده شده عبارتند از:داستان کیومرث،  داستان جمشید شاه و داستان ضحاک.

 

بزرگسال: در این کارگاه داستان های زیر از شاهنامه خوانده می شود و بعضی لغات و ابیات مشکل، شرح داده می شود: پادشاهی نوذر، جنگیدن سپاه نوذر با سپاه توران زمین، پادشاهی کیومرث، داستان هوشنگ و طهمورث، داستان جمشید، داستان مرداس پدر ضحاک، داستان ضحاک ماردوش، داستان فریدون.

 

"نمایش فیلم مستند"

این کارگاه با هدف معرفی فیلم مستند، در روزهای شنبه برای اعضای بزرگسال و گروه سنی (د) خانه کتابدار به طور همزمان برگزار می شود.

جلسه اول: آقای امین موحدی پور درباره‌ی تفاوت فیلم مستند و فیلم داستانی، از جمله اینکه در فیلم مستند شخصیت ها واقعی و اتفاقات فیلم مانند اتفاقات واقعی روزمره است ولی در فیلم داستانی، داستان مهم است و حالت روایت دارد، توضیحاتی دادند. سپس فیلم "گفتگو در مه" پخش شد. موضوع این فیلم حقوق زنان در ایران و فعالیت های اجتماعی آنان است. در این فیلم خانمی به نام زینالی در روستای دستگرد، عضو شورای روستا می شود ولی ریش سفید روستا (کمال) که رئیس شورا است، با وجود پیگیری های زینالی در حدود 20 ماه است که حاضر به تشکیل جلسه نیست و به مشکلات روستا رسیدگی نمی کند. پس از فیلم درباره‌ی آن بحث و گفتگو شد.

جلسه دوم: ابتدا آقای رضا بهرامی نژاد، کارگردان فیلم "آقای هنر"، درباره‌ی کارکردهای مختلف فیلم مستند، تاریخچه ابزارهای فیلم برداری و پیشرفت تکنولوژی در فیلم برداری صحبت کردند و سپس فیلم ایشان پخش شد. این فیلم مستند حکایت دورانی است که آقای بهرامی نژاد در یکی از مدارس بندر انزلی معلم هنر است و برای برقرار کردن ارتباط صحیح با دانش آموزان، تلاش می کند در جریان زندگی خانوادگی و مشکلات آن ها قرار بگیرد. پس از فیلم با هدایت خانم فرزانه اخوت، شرکت کنندگان بحث و تبادل نظر کردند.

جلسه سوم: در این جلسه فیلمی به کارگردانی ابراهیم مختاری با نام "مکرمه" نمایش داده شد. این فیلم گوشه ای از زندگی زنی روستایی است که احساس تلخ ناشی از زندگی گذشته خود را، با نقاشی بر روی سنگ یا دیوار تخلیه می کند. این نقاشی های حکایت از ازدواج زود هنگام و اجباری وی با کدخدای روستا و زندگی زیر فشار نظام ارباب و رعیتی دارد. صحنه پایانی این فیلم حضور مکرمه در گالری سیمون تهران، هنگام نمایش نقاشی های اوست. پس از نمایش فیلم شرکت کنندگان نظرات خود را درباره فیلم و شخصیت مکرمه بیان کردند و خانم فرزانه اخوت به تحلیل شخصیت مکرمه پرداخت.

جلسه چهارم: در این جلسه، فیلم "من یک مسافرم" که درباره‌ی زندگی سهراب سپهری و تأثیر اشعار او بر خوانندگان بود، به نمایش درآمد. پس از نمایش فیلم آقای لقمان خالدی، کارگردان فیلم، درباره‌ی قسمت هایی از فیلم توضیحاتی دادند و از انگیزه های خود برای مستند سازی صحبت کردند.

جلسه پنجم: در این جلسه فیلم "تینار" اثر آقای مهدی منیری نمایش داده شد و بچه ها در مورد آن بحث و تبادل نظر کردند.

 

"آموزش خلاق"

این کارگاه با هدف آشنایی با آموزش خلاق و اهداف آن و آشنایی با کتاب های فارسی آموز و ریاضی آموز ادبی، برای اعضای کتابخانه تخصصی برگزار شد. موضوعات مطرح شده در این کارگاه عبارتند از:

گفت و گو درباره‌ی معیار های یک معلم خوب، انتظارات والدین از فرزندشان، ساخت روزنامه تصویری با هدف درک مطلب، گفت و گو درباره‌ی کاربرد ریاضی در زندگی، طبقه بندی اشکار هندسی، طراحی کف استخر یا قالی با اشکال، خواندن داستان هایی از کتاب فارسی آموز ادبی و...

 

"گفتگوی فرهنگی"

این کارگاه با هدف آشنایی با مفاهیم درست مسایل فرهنگی جامعه مانند حجاب و... و رفع ابهامات از مسایل دینی و فرهنگی برای اعضای کتابخانه تخصصی برگزار می شود.

موضوعات مطرح شده در این کارگاه عبارتند از: لزوم رعایت حجاب و یا عدم رعایت آن، مشترکات بین ادیان و اعتقادات مختلف، فرقه های اسلامی مانند اسماعیلیه و...، جاهلیت و طرز تفکر افراد و...

از دیگر موضوعات مورد بحث در خصوص تربیت فرزندان عبارتند از:

استرس های دوران بارداری، یادگیری های دوران جنینی، تأثیر محیط وراثت روی شخصیت کودک، تأثیر "سیانوزه" در رفتارهای اجتماعی و یادگیری نوزادان، نقش پدر در دوران نوزادی، نحوه‌ی پاسخگویی به گریه‌ی نوزادان، تأثیر رنگ ها در پرورش هوش کودک، انواع دلبستگی های کودک به مادر (ایمن، ناایمن اجتماعی، ناایمن دوسوگرا)، اهمیت نه گفتن به کودک، نحوه‌ی برخورد با کودکانی که فحش می دهند، رفتار درمانی (مجموعه روش ها و فنون یادگیری که کمک می کند چیزی را به کسی آموزش دهیم یا آموخته های غلط را حذف یا تصحیح کنیم)، روش های یاد دادن رفتارهای مطلوب (الگودهی، زنجیزه سازی، شکل دهی، حفظ رفتارهای خوب در بچه ها با پاداش و تشویق، حذف رفتارهای نامطلوب (تقویت رفتار ناهمساز، تشویق رفتارهای خوب، روش اشباع، روش جریمه کردن، روش جبران کردن، روش محروم کردن و...)