درباره ما

اهداف / فعالیت ها

کتابخانه

کودکان / تخصصی

کميته ها

 ترویج / کتابداری

 آموزش / پژوهش

 خدمات

 مشاوره / راه اندازی

 تجهیز

مبادله و اهدا

فروشگاه خانه کتابدار

 خبرها

برنامه های آتی/ گزارش فعالیت ها

 آرشیو

گالری عکس
همياران / پيوندگاه
تماس با ما

  

 

گزارش خدمات عمومي كتابخانه هاي خانه كتابدار در پاییز و زمستان 1388

 

"جشن ها و مناسبت ها"

گروه جشن ها و مناسبت ها به كمك نوجوانان خانه كتابدار، برنامه هايي را به مناسبت ها مختلف تهيه و براي ساير اعضاي كتابخانه اجرا مي كنند. برنامه هايي از جمله اجراي نمايش، پرده خواني، شعر خواني، بحث و گفتگو درباره مناسبت ها و... در مناسبت هاي مختلف مانند تاسوعا و عاشوراي حسيني، شب يلدا، چهارشنبه سوري و... توسط اين گروه اجرا شد.

"جشن چهارشنبه سوري"

جشن چهارشنبه سوري براي گروه هاي سني (الف، ب، ج، د) و بزرگسال، در تاريخ 19/12/88 در خانه كتابدار برگزار شد. هدف از برگزاري اين مراسم آشنا كردن اعضاي كتابخانه ها با فلسفه و مراسم اين جشن و فرهنگ سازي براي برگزاري درست اين مراسم بود.

بيان فلسفه اين جشن به صورت يك نمايش بود كه توسط اعضاي نوجوان كتابخانه اجرا شد. در اين نمايش مراسم قاشق زني، فال كوزه، ترانه هاي حاجي فيروز و... نشان داده شد. در اين نمايش بچه ها علاوه بر موارد بالا، با خطرات بازي با مواد آتش زا نيز آشنا شدند.

قصه "پير مرد خاركن" براي بچه ها قصه گويي شد و در آخر خانم عرفان نظرآهاري مهمان خانه كتابدار بودند. ايشان درباره ي كتاب هايشان، ارتباط با خدا و فصل بهار و... با بچه ها صحبت كردند. عيدي ها و جوايز توسط ايشان به بچه ها اهدا شد.

در بخش بزرگسال نيز علاوه بر اجراي نمايش و قصه گويي، خانم نظر آهاري در مورد كتاب هايشان و ارتباط با خدا صحبت كردند و به سوالات مخاطبان پاسخ گفتند.

 

"روز درختكاري"

به مناسبت روز درختكاري كارگاهي با هدف آشنا كردن كودكان با مفاهيم محيط زيست و درختكاري در تاريخ 12/12/88 در خانه كتابدار برگزار شد. در اين كارگاه فعاليت هاي زير انجام شد:

1- خواندن شعر درختكاري عباس يميني شريف؛

2- استفاده از اشيا معمولي براي گل كاري و رشد گل و گياه؛

3- ايجاد درخت سبز آرزو ها با استفاده از آرزو هاي بچه ها؛

4- آموزش كاشت نهال (ايجاد گودال، قرار دادن نهال تا طوقه گياه، خاك ريختن روي نهال،‌ فشرده كردن خاك اطراف نهال و آبياري)؛

5- آموزش كاشت نشاء فصلي هميشه بهار؛

6- آشنايي با فرهنگنامه كودكان و نوجوانان؛

و در آخر اهداي بذر گل به بچه ها و پاسخ به پرسش هاي آن ها.

 

"شب یلدا"

مراسم شب یلدا در تاریخ 28/9/88، از ساعت 15 الی 17 برای گروه های سنی الف- ب- ج- د و بزرگسال برگزار شد.

در گروه سنی الف، مربی با لباس مبدل ننه سرما قصه ی ننه سرما و شروع زمستان را همراه با اجرای نمایش،‌ قصه گویی کرد و سپس با خواندن شعرهایی که توصیف پاییز بود از فصل پاییز خداحافظی کردند. گفتن قصه های کرم شبتاب و سایه ی خرس و بازی عمو زنجیر باف از دیگر فعالیت های این جشن بود.

در گروه سنی ب- ج- د، فعالیت ها عبارت بودند از 2 قصه، 3 بازی و فال حافظ. در این مراسم مفاهیم مربوط به شب یلدا و آیین آن، فلسفه ی گرفتن فال حافظ و... برای بچه ها بیان شد.

در گروه سنی بزرگسال، فعالیت هایی همچون شعر خوانی، بیان فلسفه شب یلدا همراه با اجرای نمایش اهریمن و اهورامزدا، قصه گویی، گرفتن فال حافظ و انجام بازی "گری گری" انجام شد.

 

"جشن هفته کتاب و کتابخوانی"

این جشن برای گروه های سنی الف- ج- د و بزرگسال در تاریخ 24/8/88 برگزار شد.

در گروه سنی الف، داستان انگشت ها و مچ برای بچه ها گفته شد و از بچه ها خواسته شد در حین قصه گویی همراه با مربی خود انگشتان خود را حرکت دهند و در آخر داستان بچه ها به دو گروه تقسیم شدند و بازی "گل یا پوچ" را اجرا کردند. در آخر نیز بچه ها نقاشی آزاد انجام دادند و از روی نقاشی های خود داستانی را برای دیگران تعریف کردند.

در گروه سنی ج، کتاب "ماه شب چهارده" نوشته ی هوشنگ مرادی کرمانی و مقاله ی پیام روز جهانی کتاب کودک خوانده شد. در انتهای جشن نمایش خلاق اجرا شد.

در گروه سنی د، بعد از خواندن پیام روز جهانی کتاب، یکی از بچه ها کتاب "تشپ کال" نوشته ی رولد دال را خواند. بچه ها نظرات خود را درباره ی داستان گفتند و به بحث پرداختند. در آخر از آنان خواسته شد پایان جدیدی برای داستان بگویند که نظرات جالبی را ارائه دادند.

در کتابخانه تخصصی، آقای عاطف نویسنده کتاب "عروس قولنامه ای" مهمان خانه کتابدار بودند. این کتاب را قبلا اعضای کتابخانه خوانده بودند و درباره داستان و شخصیت های آن با نویسنده صحبت کردند.

 

"همه تواناییم، اگرچه با هم متفاوتیم"

به مناسبت روز جهانی معلولین، کارگاهی در تاریخ 19/8/88 برای اعضای کتابخانه برگزار شد. هدف از برگزاری این کارگاه، آشنایی با معلولیت، کودکان معلول و مشکلات آن ها و پیمان نامه ی جهانی حقوق معلولیت بود. ابتدا کتاب "یک چیز دیگر" ترجمه ی نسرین وکیلی خوانده شد و بچه ها درباره ی "تفاوت و پذیرش تفاوت" بحث و تبادل نظر کردند. سپس از بچه ها خواسته شد تصور کنند دچار یک یا چند معلولیت هستند و تصویر خود را نقاشی کنند و آن ها تصاویر خود را با انواع نقص عضو از جمله نابینایی، ناشنوایی، معلولیت حرکتی و... کشیدند و سپس با نمایش بی کلام رفتار دیگران را با خود در کوچه و خیابان به نمایش گذاشتند و درباره مشکلاتی که برای معلولان وجود دارد صحبت کردند. همچنین آن ها راه کارهایی را برای برطرف شدن مشکلات معلولان ارائه کردند که عبارتند از: توجه، مهربانی و همکاری دیگران، مناسب سازی وسایل حمل و نقل برای معلولان، اختصاص گذرگاه های ویژه برای آن ها، کمک دولت و سازمان های مسئول به معلولان برای تهیه ویلچر و اندام های مصنوعی و تدارک امکانات بیشتر برای آموزش و پرورش استعداد های آن ها.

در این کارگاه لوییس بریل به بچه ها معرفی شد و زندگی او برای بچه ها شرح داده شد. همچنین چند شخصیت برجسته دیگر که معلول بودند و یا بعدا دچار معلولیت شده بودند مانند هلن کلر، بتهوون و... معرفی شدند. در آخر برنامه بخش هایی از پیمان نامه ی جهانی حقوق معلولیت برای بچه ها خوانده شد.

 

"نشريه سازي"

پس از برگزاري دوره اول كارگاه نشريه سازي در تابستان 1388 و انتشار نشريه شماره 0 (صفر) بچه هاي خانه كتابدار (بچه هاي قلم)، دوره دوم اين كارگاه در روزهاي سه شنبه (يك هفته در ميان) برگزار مي شود.

در اين كارگاه پس از ارزيابي و نقد و بررسي نشريه شماره صفرم،‌ برنامه ريزي هاي لازم براي تهيه نشريه شماره 1 انجام شد. اعضاي نشريه مطالب خود را ارائه و در مورد آن ها بحث و گفتگو مي كنند.

 

 

"حلقه های مطالعاتی"

این کارگاه با هدف بالا بردن سطح مطالعه، گنجینه لغات، سطح آگاهی، دانش کلامی، ایجاد روحیه کار گروهی، آشنایی با ادبیات ایران و جهان، درست خوانی و روان خوانی برای گروه های سنی مختلف برگزار می شود.

گروه سنی الف: کودکان همراه مادرانشان در این کارگاه شرکت می کنند تا مادران چگونگی کار با کودکان را یاد بگیرند. برای این گروه سنی ابتدا کتاب ها تصویر خوانی مي شوند یعنی کودکان با دیدن تصاویر کتاب، داستان آن را حدس مي زنند و سپس کتاب برای آن ها خوانده مي شود. در اين كارگاه بچه ها به همراه مادرانشان به فروشگاه كتاب خانه كتابدار مي روند و هر كدام يك كتاب انتخاب مي كنند، سپس مربي از آن ها مي خواهد دليل انتخاب كتاب شان را براي ديگران بگويند (معيار كودكان براي انتخاب كتاب، تصوير روي جلد و رنگ صفحات داخل كتاب است). چگونگي انتخاب كتاب،‌ ورق زدن آن و تقاضاي آن تمرين مي شود. در انتهاي هر جلسه، بچه ها نقاشي در رابطه با فعاليت هايي كه در كارگاه انجام داده اند، مي كشند.

گروه سنی ب: در ابتداي هر جلسه،‌ بچه ها قصه كتابي را كه خوانده اند،‌ تعريف مي كنند. در يكي از جلسات کتاب "اینجا کجاست" نوشته قدسی قاضی نور، توسط مربی خوانده شد. سپس بچه ها روخوانی را تمرین کردند و نمایش داستان کتاب را اجرا کردند. كتاب هاي زير در اين كارگاه خوانده و روخواني آن تمرين شده است:

"درخت بخشنده" نوشته شل سيلور استاين،‌ "يادگار دوست" نوشته پاتريشيا لاكو، "قصه يك هلو هزار هلو" نوشته صمد بهرنگي، "عجله كن آلفونس ابري"، "پوست پسته"، "مهمان هاي ناخوانده"، "سياره شگفت انگيز" نوشته نيك باترووث و ميك انكين، "قصه هاي من و بابام" نوشته اريش ارز، "قصه شير و روباه"، "بچه بگير بخواب" نوشته فاني جولي، "جادوگر دهكده سبز" نوشته دان مدن، "اينم الاغ منه" از قصه هاي ملانصرالدين، "با اجازه بهار" نوشته آتوسا صالحي .

صحبت درباره مسائل مختلف مانند محيط زيست و يا چگونگي استفاده از فرهنگنامه و نقاشي كشيدن از ديگر فعاليت هاي اين كارگاه است.

گروه سنی ج: کتابخوانی و قصه گویی برای بچه ها، اجرای نمایش توسط بچه ها، چیستان گویی، نقاشي و بازی از فعالیت های این کارگاه است. كتاب هاي خوانده شده در اين كارگاه عبارتند از: هنريتا و تخم مرغ هاي طلايي، طوطي و بازرگان،‌ به ماه نگاه كن، آهوي گردن دراز، ماجراهاي ملانصرالدين، من مامانم را مي خواهم، دخترهايي به كوچكي يك انگشت، همسايه ها و...

گروه سنی د: در هر جلسه يك كتاب معرفي مي شود و شركت كنندگان تا جلسه بعدي آن را مطالعه مي كنند و نظرات خود را بيان و خلاصه داستان ها را تعريف مي كنند. در ضمن مربي آن ها را با انواع ادبيات از جمله: ادبيات فانتزي،‌ واقعگرا و... آشنا مي كند. كتاب هاي معرفي شده در اين كارگاه عبارتند از:

"پسر" و "ماتیلدا" نوشته رولد دال، "پارسیان و من" نوشته آرمان آرین، "بيوك آقا" نوشته يوسف خوش كلام، "من هشتمين آن هفت نفرم" نوشته عرفان نظر آهاري، "تشب كال" نوشته رولد دال.

"مهارت های زندگی"

کارگاه مهارت های زندگی روزهای شنبه از ساعت 15 الی 17، هم زمان برای اعضای کتابخانه کودکان و نوجوانان و اعضای کتابخانه تخصصی برگزار می شود.

موضوعات مطرح شده در این کارگاه عبارتند از:

1- توانایی ارتباط  دادن و پیوست مسائل با یکدیگر؛

2- آشنایی با خشونت و چگونگی مهار کردن آن؛

3- آشنایی با ارزش های خود؛

4- آشنايي با بحران گرمايش زمين به عنوان بحران قرن 21؛

در جلسه ي چهارم اين كارگاه؛‌ درباره اجلاس كپنهاك و موضوع آن بحث شد. بعد از گفتگو شركت كنندگان به اين نتيجه رسيدند كه كودكان كمترين سهم را در گرمايش زمين دارند. سپس درباره ي موضوعاتي همچون گازهاي گلخانه اي،‌ سهم طبيعت و انسان در تغييرات اقليمي، دامنه ي گسترده ي تغييرات آب و هوايي در آسيا و مناطق قطبي مانند سيل، خشكسالي،‌ آتش سوزي در جنگل ها، كاهش ميزان آب پاك، بيماري هاي همه گير،‌ نابودي پرندگان مهاجر و جانوران قطبي و حتي از ميان رفتن ميراث فرهنگي در مناطق قطبي توضيحاتي به آنان ارائه شد.

5- چگونگي تصميم گيري؛

6- آشنایی با حقوق و مسئولیت خود.

"هنر و خلاقیت برای گروه سنی الف"

در این کارگاه کودکان همراه مادرانشان با ساخت آدمک های مقوایی و عروسک های انگشتی آشنا می شوند. برای درست کردن آدمک های مقوایی، در ابتدای کارگاه روش قیچی کردن کاغذ و مقوا آموزش داده شد و بچه ها این کار را به کمک مادرانشان انجام دادند. سپس با اشکالی که برش زده بودند آدمک ساختند.

در جلسه دوم ساخت آدمک بوسیله ی نخ کاموا، چوب و پنبه بود که در این روش، گره زدن کاموا به بچه ها آموزش داده شد.

برای ساخت عروسک های انگشتی از دو روش استفاده شد: 1-استفاده از باندهای گچی به این صورت که بچه ها این باندها را دور انگشتان خود می پیچیدند و بعد از خشک شدن آن ها را رنگ می کردند. 2-استفاده از گِل مجسمه سازی که بچه ها در این روش با مهارت درست کردن گلوله آشنا شدند و سپس با گلوله های خود عروسک درست کردند.

از ديگر فعاليت هاي اين كارگاه ساخت آدمك با پارچه، فنر، چوب و سنگ بود. در حين ساختن آدمك ها، بچه ها با مواد مختلف آشنا مي شدند و در پايان هر جلسه با آدمك هاي خود نمايش اجرا مي كردند.

"شاهنامه خوانی"

کارگاه شاهنامه خوانی روز های چهارشنبه از ساعت 15 الی 17، برای گروه سنی (د) برگزار می شود. هدف از برگزاری این کارگاه آشنایی مخاطبان با شاهنامه و شاهنامه خوانی است.

در این کارگاه داستان هایی از جمله کین خواهی منوچهر از سلم، منوچهر و تور، آغاز پادشاهی منوچهر، زندگی زال، داستان سیمرغ، به دنيا آمدن رستم و... از روی متن اصلی شاهنامه خوانده شده و سپس درباره داستان ها بحث و گفتگو می شود. یکی از موضوعات گفتگو در کارگاه داستان زال، رودابه و علاقه آن ها به يكديگر بود. بچه ها خود را جای زال گذاشته و درباره احساسشان صحبت می کردند. همچنین یکی از بچه ها داستان کین خواهی منوچهر را به صورت نمایشنامه نوشته و در کلاس خواند. همچنین در این کارگاه کتاب "فرزند سیمرغ" نوشته آتوسا صالحی معرفی و درباره ی تفاوت بین شاهنامه ی روایت شده و شاهنامه ی منثور گفتگو شد.

در طول اين كارگاه داستان هايي از جمله جنگ رستم با فيل سپيد، انتقام نريمان، پادشاهي نوذر و... از روي شاهنامه خوانده شد.

"هنر و خلاقیت"

این کارگاه با هدف آشنایی با تاریخچه عروسک سازی، نمایش عروسکی و عروسک سازان مشهور ایران و جهان و آشنایی با تکنیک های مختلف ساخت عروسک و آشنایی با مواد برای گروه سنی (ب، ج، د) برگزار می شود.

در ابتدای این کارگاه عروسک سازان و عروسک گردانان مشهور ایران و جهان معرفی شدند. سپس درباره تکنیک های مختلف عروسک سازی، رنگ ها و تأثیر آن ها در ساخت شخصیت عروسک، خط و فرم و شکل های هندسی تأثیر گذار در طراحی اولیه عروسک صحبت شد. همچنین ساخت عروسک های انگشتی با استفاده از پارچه ها و سایر دور ریز ها به شرکت کنندگان آموزش داده شد.

 

"اسباب بازیخانه"

اسباب بازیخانه با اهداف: ایجاد ساعتی خوش و مفید برای بچه ها، آشنایی با بازی های گروهی، بازی با وسایل بازی مشترک و هدف دار، پیدا کردن همبازی و رشد اجتماعی، بالا بردن سرعت عمل و قدرت تصمیم گیری و آموزش ایجاد هماهنگی در گروه، برای گروه های مختلف سنی تشکیل شد و در طول این دوره بازی های فکری و گروهی زیر انجام شد:

ذهن برتر، چیدنی ها، لگو ها، دومینو، پیدا کردن اشیاء جابه جا شده، این شکل را من ساختم، الکم و دولکم، فوتبال، پینگ پونگ، چوب های خانه سازی، دارت، نقاشی با چشم بسته، هوپ، یه مرغ دارم، فتح پرچم، بازی قورباغه و لک لک، لی لی، بازی رنگ ها، دست رشته، تنیس روی هوا،‌ کاغذ و تا، آقا گرگه ساعت چنده؟، دو نیمه مخالف و...

 

"كتابخواني و نقد و بررسي"

كتاب "در باغ بزرگ باران باريد" نوشته احمدرضا احمدي در يك جلسه براي بچه هاي گروه سني (د) خوانده و در مورد آن بحث و گفتگو شد.

نظرات بچه ها در مورد اين كتاب عبارت بود از:

- بسياري از جملات كتاب تكرار شده است مخصوصا كلمه هفت اتاق؛

- اسم كتاب جالب بود و داستان با همان اسم پايان يافت و جذاب بود؛

- توصيف مناظر جالب بود به طوريكه مي شد آن ها را به راحتي در ذهن تصور كرد؛

- تصاوير كتاب و نوشته هاي داخل كادر دوست داشتني بود.

 

"بیایید خانه آفریقایی بسازیم"

 

به منظور آشنا شدن اعضای کتابخانه با منابع چاپی و غیر چاپی کتابخانه و نحوه ی استفاده از آن ها کارگاهی با عنوان "بیایید خانه آفریقایی بسازیم" در تاریخ 14/11/88 برگزار شد. در این کارگاه از بسته های خانه های آفریقایی یونیسف،‌ کتاب هایی درباره ی آفریقا، نقشه جغرافیا و فرهنگنامه کودکان و نوجوانان استفاده و کار گروهی آموزش داده شد. در ابتدا توضیحاتی درباره آفریقا داده شد و کارگاه با این سوال ها که آیا دوست دارید به آفریقا سفر کنید؟ و چه چیزی در آفریقا توجه شما را جلب می کند؟ شروع شد.

سپس از بچه ها خواسته شد که بگویند "اگر بخواهند اطلاعاتی درباره ی آفریقا به دست آورند از چه منابعی استفاده می کنند؟" بچه ها گفتند: "از اینترنت و کتاب". به منظور آشنایی عملی با همراهی خود بچه ها به سراغ فرهنگنامه، کتاب ها و نقشه ها رفتیم و توضیح داده شد که چگونه می توان از آن ها استفاده کرد.

پس از انجام این فعالیت ها، به سراغ بسته های یونیسف رفتیم و بچه ها با توجه به راهنمای کارت ها شروع به ساختن خانه های آفریقایی کردند. ساختن این خانه ها برای آن ها بسیار جذاب بود و این کارگاه با استقبال آنان روبروه شد.

 

کارگاه های کتابخانه تخصصی

"حلقه های مطالعاتی"

 

حلقه های مطالعاتی برای اعضای کتابخانه تخصصی خانه کتابدار در روز های یکشنبه (یک هفته در میان)، از ساعت 10 الی 12، برگزار می شود.

در این کارگاه ابتدا درباره ی روانشناسی ناشران و استفاده از تکنیک های جذب خریداران صحبت شد و سپس درباره روش های انتخاب کتاب، ترجمه های مختلف یک کتاب و یا یک فیلم تبادل نظر شد. در هر جلسه، کتابی خوانده می شود و درباره آن با هدایت مربی، بحث می شود.

تا کنون کتاب هایی از جمله "عروس قولنامه ای" از انتشارات آشتی و "ننه بی گل" از انتشارات دانژه خوانده شده است.

كتاب هاي معرفي شده در اين كارگاه عبارتند از: آيا تو آن گمشده ام هستي؟، دختري در قاب پنجره، گل صحرا، در خلوت خواب، پدر آن ديگري، سه شنبه با مورني، روي ماه خداوند را ببوس، زندگي نامه خانم انصاري، زن در تاريخ، امينه، طراحي نظم، چهار اثر اسكاويل شنيل، روانشناسي چيني و...

 

"شاهنامه خوانی"

 

کارگاه شاهنامه خوانی روزهای چهارشنبه از ساعت 10 الی 12، با هدف آشنایی اعضا با داستان های شاهنامه برگزار می شود.

در ابتدای کارگاه توضیحاتی درباره ی داستان های شاهنامه داده شد و با نظر خواهی از شرکت کنندگان، داستان زندگی زال و رودابه انتخاب شد. در طول جلسات کارگاه، این داستان از روی شاهنامه خوانده می شود و بعضی از قسمت ها برای درک بهتر، با همکاری شرکت کنندگان به نثر تبدیل می شود.